4 dobré důvody, proč se nevyplatí být mikromanažer

Mikro-management je styl řízení, při kterém vedoucí neustále stojí svým podřízeným takříkajíc „za zády“, zajímá se o každý detail jejich práce a hlídá každý jejich krok. Bohužel, mikro-management je nejenom neefektivní z hlediska produktivity podřízených, ale je i častým zdrojem frustrace u členů týmu. Ti totiž nemají dostatečný prostor pro vlastní iniciativu. V tomto článku se podíváme na důvody, proč se rozhodně nevyplácí být mikromanažer, a na to, jaké negativní dopady micro-management má na fungování celého týmu.

Ilustrační snímek

Tento text vychází ze článku uveřejněného na Harvard Business Review.

Malá flexibilita týmu

Mikro-management udržuje pracovníky v neustálém střehu. Jelikož manažer hlídá každý jejich krok, bojí se udělat chybu a radši se drží osvědčených rutin. To ovšem znamená, že členové týmu nezkoušejí nové postupy ani nemají motivaci se nikam posouvat. Díky tomu trpí flexibilita a adaptabilita celého týmu.

Vysoká fluktuace pracovníků

I když existují lidé, kteří nemají ambice se příliš rozhodovat sami za sebe a kteří jsou tedy rádi, když jim někdo řekne, co mají dělat, většina lidí potřebuje ke spokojenosti určitý prostor pro vlastní iniciativu. Mikro-management tedy často vede k frustraci pracovníků a k jejich vyšší fluktuaci.

Nevyužité silné stránky pracovníků

Mikro-management v praxi znamená, že vše řídí vedoucí týmu, který má jasnou představu, co a jak se má dělat. Skutečně efektivní manažer by si ale měl uvědomit, že v některých konkrétních ohledech jsou jednotliví členové týmu lepší než samotný manažer a že se vyplatí podporovat pracovníky v jejich specifických dovednostech a silných stránkách. Z toho totiž těží celý tým. Mikro-management vede k unifikaci a k tomu, že talentovaní pracovníci nemají možnost, jak své silné stránky uplatnit.

Absence vize

Aby tým táhl za jeden provaz a aby byli pracovníci skutečně motivováni podávat co možná nejlepší výkon, musí mít vidinu určité pozitivní vize. Tu jim má předat právě manažer. Pokud je ale manažer přehnaně řeší v rámci týmu každý detail, zpravidla nemá čas na strategické plánování a představování vizí. Tým je tak odsouzen donekonečna poslouchat na slovo svého nadřízeného a nemá vidinu toho, že by někdy mohlo být lépe.

 

-mm-

 

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review