3 způsoby, jak udělat z práce v kanceláři menší nervák

Kanceláře jsou plné zbytečného stresu, který ovlivňuje všechny přítomné. Je to jako začarovaný kruh. Stačí jeden nervózní člen týmu a brzy jsou nervózní všichni. Jak z toho kruhu ven?

Chování kolegů řídit nemůžete, můžete však zapracovat na svém vlastním a snažit se nestresovat sami sebe ani druhé. Když přestanete křičet, nadávat a trousit uštěpačné poznámky, usnadníte život nejen sobě, ale i ostatním.

Pokud se však chcete dostat ještě dál a zbavit se hlubších příčin stresu ve vaší kanceláři, zaměřte se na následující strategie.

Ilustrační snímek

Upozornil na ně server Harvard Business Review.

1. Komunikujte jasně

Nejasná sdělení vyvolávají úzkost a strach, i když jimi autoři nemysleli nic špatného. Představte si například, že kolegovi řekněte či pošlete zprávu: „Musíme si popovídat. Budeš dnes na telefonu?“ Kolega netuší, co mu chcete, a začíná se obávat, co udělal špatně.

Lidé často nejasně formulují své požadavky, když jsou v časové tísni nebo když si čtou e-mail během dojíždění, při čekání ve frontě apod. Chtějí tím ušetřit čas. Ve skutečnosti však pouze psychicky týrají ostatní. Je to zbytečné. Než nejasné sdělení, raději žádné.

2. Odpovídejte včas na zprávy

Schránkami kancelářských pracovníků projdou denně stovky e-mailů. Není proto v lidských silách na všechny hned odpovídat. Řada zpráv má navíc jen informační charakter a nevyžaduje reakci.

Vždy byste však měli odpovídat na zprávy, v nichž vám někdo klade konkrétní časově vymezený dotaz jako například: „Přijdeš na tu poradu v pátek od 16 hodin?

Nemusíte odpovídat obratem, najděte si však každý den deset minut času a označte si v příchozí poště tyto zprávy, které vyžadují brzkou odpověď. Ostatní to velmi ocení a ve výsledku to oceníte i vy sami, když vás ostatní nebudou urgovat.

3. Nedýchejte ostatním na krk

Když máte skony k perfekcionismu nebo vám skutečně hodně záleží na výsledku určitého projektu, může se vám stát, že budete sledovat každý krok svých kolegů. Nedáte jim dostatečný prostor k tomu, aby mohli odvést tu nejlepší práci.

Možná si říkáte, že nechcete nic jiného, než aby vše bylo dokončeno v odpovídající kvalitě, včas a v rámci rozpočtu. Ve skutečnosti však můžete vytvářet přílišný tlak. Kolegové mohou cítit, že je pronásledujete a nevěříte jim. Výkon nepůjde nahoru, ale naopak dolů.

Myslete na to, že stres se snadno šíří a mnohdy je to zcela zbytečné.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review