Upozornil na ně server Harvard Business Review.
1. Komunikujte jasně
Nejasná sdělení vyvolávají úzkost a strach, i když jimi autoři nemysleli nic špatného. Představte si například, že kolegovi řekněte či pošlete zprávu: „Musíme si popovídat. Budeš dnes na telefonu?“ Kolega netuší, co mu chcete, a začíná se obávat, co udělal špatně.
Lidé často nejasně formulují své požadavky, když jsou v časové tísni nebo když si čtou e-mail během dojíždění, při čekání ve frontě apod. Chtějí tím ušetřit čas. Ve skutečnosti však pouze psychicky týrají ostatní. Je to zbytečné. Než nejasné sdělení, raději žádné.
2. Odpovídejte včas na zprávy
Schránkami kancelářských pracovníků projdou denně stovky e-mailů. Není proto v lidských silách na všechny hned odpovídat. Řada zpráv má navíc jen informační charakter a nevyžaduje reakci.
Vždy byste však měli odpovídat na zprávy, v nichž vám někdo klade konkrétní časově vymezený dotaz jako například: „Přijdeš na tu poradu v pátek od 16 hodin?“
Nemusíte odpovídat obratem, najděte si však každý den deset minut času a označte si v příchozí poště tyto zprávy, které vyžadují brzkou odpověď. Ostatní to velmi ocení a ve výsledku to oceníte i vy sami, když vás ostatní nebudou urgovat.
3. Nedýchejte ostatním na krk
Když máte skony k perfekcionismu nebo vám skutečně hodně záleží na výsledku určitého projektu, může se vám stát, že budete sledovat každý krok svých kolegů. Nedáte jim dostatečný prostor k tomu, aby mohli odvést tu nejlepší práci.
Možná si říkáte, že nechcete nic jiného, než aby vše bylo dokončeno v odpovídající kvalitě, včas a v rámci rozpočtu. Ve skutečnosti však můžete vytvářet přílišný tlak. Kolegové mohou cítit, že je pronásledujete a nevěříte jim. Výkon nepůjde nahoru, ale naopak dolů.
Myslete na to, že stres se snadno šíří a mnohdy je to zcela zbytečné.
-kk-