Každý manažer by měl umět říkat svým lidem, co dělají dobře a co špatně. Při předávání negativní zpětné vazby by však měl být zvláště opatrný. Pokud svou kritiku vyjádří jako stížnost, bude působit ukřivděně či agresivně, kritizovaný zaměstnanec okamžitě zaujme defenzivní postoj a místo smysluplného dialogu přijdou na řadu zjitřené emoce. Změny, které jste svou kritikou chtěli dosáhnout, se pravděpodobně nedočkáte.
Důležité je proto pracovat na týmové kultuře. Váš tým by měl vědět, že smyslem negativní zpětné vazby není jen upozornit na slabá místa, ale otevřít dialog o možném osobním rozvoji s ohledem na potřeby firmy. Tři kroky, jak toho docílit, popsal server CEO.com.
1. Buďte osobní
Vaším cílem je změnit chování konkrétní osoby. Ptejte se proto svých lidí, jaký způsob předávání negativní zpětné vazby jim nejvíce vyhovuje. Dejte jim možnost, aby při rozhovoru s vámi sami určili některá témata, o kterých chtějí mluvit. Oslabíte tak jejich strach a nepříjemný moment překvapení.
2. Poučte se z vlastní zkušenosti
Zamyslete se, jaký nejhorší zážitek vám někdo způsobil svou kritikou. Připomeňte si, jak jste se cítili a jak se mohou cítit i vaši lidé. Berte tuto zkušenost jako odstrašující případ, z něhož se můžete poučit. Především myslete na to, že zpětná vazba není jednorázová záležitost. Měl by to být postupný a dlouhodobý proces.
3. Dobře se připravte
Nevyhýbejte se zpětné vazbě. Připravte se na pohovor se zaměstnancem tak, jako byste se připravovali na prezentaci před klientem. Když si řeknete nahlas, co chcete říci, lépe si uspořádáte své myšlenky a celé sdělení. Pomůže vám to také zbavit se zbytečných emocí.
Jaký je váš recept na předávání negativní zpětné vazby?
Více o zpětné vazbě čtěte v článcích:
Zpětná vazba: Osobně a konkrétně
10 kroků ke správnému vyjádření kritiky
Jak (ne)vést hodnoticí pohovory
How (not) to lead employee performance interviews
-kk-