11 faux pas při jednání s čínskými obchodními partnery

Absolvovali jste dlouhou cestu do Číny, abyste podepsali obchod, který vaší společnosti pomůže vyvážit dopady současné ekonomické recese. Při setkání s partnery se cítíte odpočatí a sebevědomí, že uspějete. Víte, že v Číně je velmi důležitá hierarchie, proto se přímo obracíte na nejvyšší představitele.

Začnete mluvit se ženou-ředitelkou a potřesete jí rukou. Abyste jí pomohli ke stolu, položíte jí ruku na rameno a jemně ji nasměrujete. Vyprávíte o své cestě a přitom uvolněně rozdáváte vizitky, zatímco ve své kapse hromadíte vizitky ostatních. Úvodní setkání vypadá slibně. Po jeho skončení rychle vyskočíte od stolu, abyste mohli informovat své šéfy. Kolika kulturních chyb jste se právě dopustili?

Článek shrnuje 11 základních prohřešků, kterých byste se měli vyvarovat při jednání s čínskými obchodními partnery.

- Nepřijímejte ani nerozdávejte vizitky oběma rukama. Vizitku, kterou dostanete, si nejdříve prohlédněte. Nikdy na ni nepište, neodkládejte ji do peněženky ani do kapsy. Používejte pouzdra na vizitky.

- Při jídle nezačínejte jíst ani pít dříve než váš hostitel.

- Nikomu neskládejte poklonu, že mluví dobře anglicky.

- Vyhýbejte se osobnímu kontaktu. Velmi nevhodné je například to, aby se muž dotýkal ženy na veřejnosti.

- Když ostatní vstoupí do místnosti, vstaňte.

- Vyhněte se rozpačitým tématům, jako je například uznání nezávislosti Tchaj-wanu, osvobození Tibetu nebo dodržování lidských práv v Číně.

- Při jídle ze společné tabule použijte náčiní, které vám bude nabídnuto, nikoli vlastní hůlky nebo vidličku. Vybírejte si jídlo nejblíže k vám, i když byste preferovali něco na druhé straně stolu. Měli byste ochutnat všechna jídla, která vám budou nabídnuta, nejezte je však celá, abyste nepůsobili tak, že máte stále hlad.

- Lidem, kteří jsou vám nadřízení, prokazujte úctu.

- Umožněte čínským partnerům, aby ze schůzky odešli jako první.

- Při jídle nediskutujte o obchodě.

- Pokud přinášíte dárky nebo máte hodinky, kapesníky apod. vyhněte se bílé, modré nebo černé barvě, které jsou v Číně spojovány se smrtí.

-kk-

Zdroj: CIO.com - Internetové stránky časopisu CIO pro vedoucí pracovníky v oboru informačních technologií
Zobrazit přehled článků ze zdroje CIO.com