10 tipů pro rozvoj vůdcovských dovedností

Ilustrační snímek

Dnešní lekce leadershipu vychází z výzkumu a zkušeností Ronalda Riggia, který vyučuje leadership a organizační psychologii na americké Claremont McKenna College. V článku pro server Psychology Today představil Reggio deset praktických doporučení, jak zapracovat na vůdcovských dovednostech. Zkuste si je spolu s námi. Můžete je vzít i jako náměty na školení, až se vás budou nadřízení ptát, v jakých měkkých dovednostech byste se rádi zlepšili.

1. Zvyšte svou sociální inteligenci

Setkávejte se s různými lidmi v různých sociálních situacích a snažte se být vnímavější. Zaměřte se například na to, jak zapojovat ostatní do hovoru.

2. Zlepšete interpersonální dovednosti

Pracujte na aktivním naslouchání a umění vést konverzaci. Zlepšujte své vztahy s přáteli, rodinou a spolupracovníky.

3. Zvyšte svou emoční inteligenci

Vnímejte neverbální projevy sebe i ostatních v emočně vypjatých situacích. Učte se ovládat své výbuchy a vyjadřovat své pocity klidně.

4. Cvičte svůj úsudek

Dobře poslouchejte ostatní a buďte otevřenější jejich názorům. Učte se aktivně ptát, co si myslí.

5. Buďte odvážnější

Důsledněji stůjte za tím, čemu věříte. Nedělejte nic, co nepovažujete za správné. Ano, řekne se to snadněji, než udělá, ale stojí to za to.

6. Zlepšete řešení konfliktů

Týká se to konfliktů mezi podřízenými i vašich vlastních konfliktů. Vaším cílem v obou případech by měl být kompromis či řešení výhodné pro obě strany.

7. Učte se lépe rozhodovat

Sledujte rozhodování ve vaší společnosti i svá vlastní rozhodnutí. Učte se zejména z chyb, které jsou z hlediska osobního rozvoje přínosnější než úspěchy.

8. Staňte se lepším politikem

Politické dovednosti se hodí v každé organizaci, protože všude existuje určitá politika. I zde platí největší přínos učení se praxí. Začněte se více dívat kolem sebe.

9. Cvičte svůj vliv

Lídr musí umět přesvědčit ostatní, chovat se efektivně a zároveň spravedlivě. Umění přesvědčit je další měkká dovednost, na které se vyplatí tvrdě dřít.

10. Lépe poznejte svou práci

Snažte se proniknout do širšího kontextu své práce – odvětví, obchodních cílů firmy, konkrétních produktů apod. Blíže se seznamte se spolupracovníky, zákazníky i konkurenty.

-kk-

Zdroj: Psychology Today - americký portál a komunita odborníků z oblasti psychologie
Zobrazit přehled článků ze zdroje Psychology Today