„V podstatě nejčastější stížnost, kterou slyším od přímých podřízených při hodnocení jejich lídrů, je to, že neumějí koučovat,“ píše Marshall Goldsmith v dalších ze svých článků na serveru humancapitalleague.com. Lídři jsou podle něho mizerní koučové, když jsou na koučovací přístup ke svým lidem příliš zaneprázdněni nebo když se obávají, aby si své podřízené zbytečně neznepřátelili. Další problém nastává ve chvíli, kdy je podřízený znalostní pracovník, který má mnohem větší znalosti než jeho nadřízený. Jak to zlepšit? Světové uznávaný kouč vrcholových manažerů radí sejít se s podřízenými individuálně přibližně jednou na čtvrt roku a vést koučovací rozhovor ve formě následujících šesti otázek.
1. „Kam směřujeme?“
Manažer by měl nejprve shrnout aktuální směřování firmy ve smyslu její vize, cílů a priorit. Pak by se měl ptát podřízených, kam si myslí, že by firma měla směřovat. Cílem tohoto dialogu je přiblížit zaměstnancům firemní vizi v širším slova smyslu.
2. „Kam směřujete vy?“
Zde se již jedná o vizi, cíle a priority jednotlivců. Ptejte se, jak zaměstnanci vidí své směřování v rámci firmy. Cílem tohoto dialogu je propojit priority lídra s prioritami firmy a zaměstnanců zároveň.
3. „Co se daří?“
Přichází na řadu uznání za dobře odvedenou práci. Manažer by se měl ptát, co zaměstnanci vidí jako úspěch vaší části firmy a svůj vlastní. Může se tak dozvědět příjemné zprávy, které by mu jinak unikly.
4. „Kde vidíte klíčové možnosti pro zlepšení?“
Následují konstruktivní doporučení, jak se zlepšit. Manažer by se měl soustředit opravdu na ty klíčové, tj. nejdůležitější. Zaměstnanců se může také ptát: „Kdybyste vy byli koučem, jaká doporučení byste měli sami pro sebe?“
5. „Jak mohu pomoci?“
Koučování stojí a padá se správnými otázkami. Právě tato je jedna z nejlepších, kterou můžete položit. Dobře poslouchejte, co zaměstnanci odpoví.
6. „Jaká doporučení máte pro mě?“
V této fázi dochází ke změně dynamiky dosavadního koučovacího procesu. Mění se ve skutečně oboustranný dialog, jehož cílem je pomoci si navzájem. Zaměstnanec, který může koučovat svého šéfa, bude mnohem ochotnější k tomu, aby šéf koučoval jeho.
Video, v němž Marshall Goldsmith hovoří o koučovacím rozhovoru můžete shlédnout na této stránce.
-kk-