Zpětná vazba, kterou poskytujete svým podřízeným, může hodně pomoci, ale zároveň i hodně zkazit. Mnoho manažerů má ze zpětné vazby strach, snaží se jí vyhýbat či zlehčovat, čímž však ničemu neprospívají. Výsledkem jsou rozpaky podřízených, zraněné city, promarněné příležitosti zlepšit určité věci či celková ztráta důvěry k manažerovi. Většinu lidí zajímá solidní zpětná vazba, která jim pomůže k větší produktivitě. Zásadní roli však hraje to, jak ji manažer dokáže podat.
Jak kvalitní je vaše zpětná vazba? Touto otázkou se nedávno zabýval server Inc.com. Upozornil na několik chyb při sdílení zpětné vazby, kterým je třeba se vyhnout.
1. Váš strach je vidět
Jakmile budete příliš opatrní a nejistí, zaměstnanci znejistí. To pak ve vás vyvolá ještě větší nervozitu, která vede k chybám. Nervózní manažeři například často chybují v tom, že se snaží obalit kritiku chválou. Místo toho, aby vysvětlili podřízenému, co dělá špatně, vzbudí v něm dojem, že je vlastně skvělý a nemá co zlepšovat. Vaše zpětná vazba by měla být jasná. Nebojte se kritiky, pokud je oprávněná.
2. Nechcete se nikoho dotknout
Cílem vaší zpětné vazby je pomoci podřízenému, nikoli mu ublížit. Pokud tedy k němu budete upřímní, nemusíte se bát, že to poškodí vaše vztahy. I nepříjemnou věc můžete říci s respektem a nabídnout pomoc. Když budete mlčet, poškodí to ve výsledku vás oba.
3. Podceňujete přípravu
V případě závažnější zpětné vazby, hodnocení výkonnosti a dalších náročných rozhovorů s podřízenými, je třeba dobře se připravit. Pokud vaše slova mohou někomu změnit kariéru a potažmo celý život, zaslouží si, abyste k věci přistupovali s maximální vážností.
4. Kritizujete osobnost a nedáváte prostor
Vaše zpětná vazba by se vždy měla týkat dovedností a konkrétního chování při výkonu práce. Vyvarujte se proto osobních útoků. Nekritizujte z ničeho nic události, které se staly před příliš dlouhou dobou. Pokud jste se k nim nevyjádřili dlouhé týdny či měsíce, už se nevyjadřujte vůbec. Snažte se zachovat maximální soustředění. Zpětnou vazbu je třeba předávat v klidu a o samotě. Zaměstnanec musí vidět, že jej posloucháte a máte opravdu zájem mu pomoci.
5. Nenabízíte žádná řešení
Nestačí jen říci, co bylo špatně. S kritikou říkejte zaměstnancům rovnou i to, jak si myslíte, že by bylo věci možné zlepšit. Společně se domluvte na dalších krocích. Dávejte si také pozor, jak při tom působíte. Pokud budete vypadat apaticky a otráveně, těžko někoho inspirujete, aby na sobě začal pracovat. Ujistěte se, že správně vysvětlíte svůj záměr a povzbudíte podřízené ke změně, která bude mít smysl.
-kk-