Úspěšný obchodní model e-businessu může být postaven na produktech, procesech nebo distribučních kanálech. Přitom lepší integrace technologií e-businessu do mezifiremních hodnotových sítí umožní zrychlení informačních toků a rychlejší zpětnovazební smyčky se zase projeví na výkonnosti podniku. Protože však zavádění technologií dostatečně nerespektuje kulturní a strategické činitele, postrádají modely e-businessu často potřebnou přizpůsobivost.
Vize společnosti **Intel** je taková, že firma zabývající se e-businessem nemá zrychlovat, automatizovat a optimalizovat pouze své vlastní rozhodovací procesy, ale poskytovat informace potřebné k tomu, aby své procesy mohli zrychlovat, automatizovat a optimalizovat také její dodavatelé, zákazníci a obchodní partneři. Architektura e-businessu nové generace se označuje jako **vyvážený výpočetní model** a spojuje v sobě nejlepší vlastnosti modelů na bázi serveru, osobního počítače a sítě.
Dilema mezi zastaralostí současných modelů a rizikem nových požadavků na životaschopnost podniku budou manažeři řešit holistickým přístupem k návrhu interních a mezipodnikových „systémů“. Zmíněné požadavky souvisí s nedávnou změnou v pojetí sedmi oblastí:
- strategie e-businessu, - řízení výkonnosti procesů, - kultura organizace, - správa znalostí, - ekonomika rostoucích zisků, - inovace strukturovaných modelů e-businessu a - řízení směřující k samoregulaci.
Obrázky ukazují vazby mezi prvky obchodních modelů e-businessu a význam inovace.