Američnané označují dnešní děti zkratkou GOY (Getting Older Younger). V překladu to znamená, že dospívají dříve. Odrůstají dříve tradičním hrám a spadají do osidel Sony či Microsoftu. Výsledkem je pomalý úpadek hračkářského odvětví. V USA byl mezi roky 2005 a 2006 zaznamenán nárůst prodeje hraček jen o půl procenta, kterému předcházely tři roky bez růstu.
Minulý týden se v New Yorku konal 104. Americký mezinárodní veletrh s hračkami, kde byla k vidění spousta lákadel pro děti ve věku 0 až 8 let, ale již o poznání méně produktů pro starší děti, jejichž zájem se rychle přesouvá k iPodům, mobilním telefonům a videohrám.
I když veletrh nabídl 100 000 položek, byla hmatatelná jakási kondenzace dětství. Je nebezpečí, že výrobci hraček také přetáhnou děti do světa elektroniky, která se neustále zlevňuje.
I klasickým plyšákům se začínají implantovat elektronické prvky. Nadějí mezi prodejci hraček je, že technologii bude možné použít takovým způsobem, aby podpořila hraní. „Výrobci hraček nahání technologické prvky celé roky,“ tvrdí Harodl Chizick, viceprezident pro marketing ve firmě Spin Master. Jeho firma skórovala s řadou rádiově řízených autíček.
LEGO se snaží přilákat starší děti s novou, přesto tradiční, řadou Bionicles. Na druhé straně spektra představují řadu Mindstorms, která je sice dražší, ale přichází s mikropočítačem, jenž slouží jako mozek LEGO robotů. Chtějí ale především zůstat věrní tradičnímu poselství.
I další výrobci hraček se snaží přizpůsobit hračky dnešní tech době. Většinu světové produkce hraček dnes „obstarávají“ Wal-Marty a Mattely. Trh s hračkami tak sám o sobě ztratil hodně ze své intenzity a zábavnosti, přestože stále přitahuje pozornost médií.
Problémem odvětví se zdá být nasycení, zvlášť v USA. Zajímavé je, že 40 % hraček, které se prodají, „konzumují“ pouhá 4 % dětí. Ty obvykle mají více hraček, než zvládají.
-av-