Přesto se však začínají rýsovat účinná řešení. Některé společnosti se rozhodly vyvinout moderní programy a systémy, které dokáží spamy filtrovat. Jednou z takových společností je kalifornská **Cloudmark**. Jejich systém s názvem **SpamNet** umožňuje odchytávat e-maily, které vykazují známky spamu – např. podle klíčových slov („zbohatněte za měsíc!“). Zaregistrovaní uživatelé tento systém denně obohacují o nová kritéria filtrace (tzv. peer-to-peer systém, podobný systému **Napster**).
Tento systém má před sebou slibnou budoucnost – staví totiž na nenávisti uživatelů vůči spamu a motivuje je k tomu, aby proti němu aktivně bojovali. Stále zde však zůstává nedořešena otázka, co to vlastně je „spam“. Zatímco někteří lidé chtějí dostávat informace o nových knihách, jiní o to nestojí. Jestliže se tedy v systému sejde dostatek identifikačních znaků, podle nichž jsou nabídky knihkupectví vyhodnoceny jako spam, nedostanou tyto e-maily ani uživatelé, kteří se k jejich odebírání přihlásili.