Nyní se podíváme, jaké další 2 nástrahy v oblasti digitalizace v McKinsey identifikovali.
Třetí úskalí: Nezapomínejte na B2B
Digitalizace se šíří i v B2B. A někdy dokonce ještě víc než na trzích B2C. Společnosti snižují náklady a zlepšují díky tomu své nabídky. Nové analytické postupy zlepšují produktivitu ve výrobě. I kvalita výroby se zlepšuje. Robotická automatizace procesů digitalizuje 80 % back-office aktivit, přinejmenším v některých oborech.
Čtvrté úskalí: Nastupují ekosystémy
Úspěšní digitální hráči mohou své aktivity snadno rozšířit napříč několika průmyslovými odvětvími. A to dostává tradiční obchodní modely pod tlak. Nové způsoby placení přivádějí na scénu novou konkurenci pro finanční instituce. Největší hráči navíc vlastní ekosystémy vytvářejí a aktivně rozšiřují, přičemž kombinují tradiční byznys s tím čistě digitálním.
V ekonomice ekosystémů mají vítězní hráči možnost obsluhovat obrovský počet zákazníků. S nástroji jako umělá inteligence poskytují perfektní služby a vše funguje skvěle. Facebook je nyní obří mediální hráč, ačkoli až donedávna žádný obsah neprodukoval. Airbnb a Uber zase prodávají své služby, aniž by měly vlastní automobily a domy.
S nástupem ekosystémů se rozostří hranice jednotlivých průmyslových odvětví. Pro top manažery tak bude náročnější identifikovat možné partnery a konkurenty. Můžeme očekávat vznik produktů a služeb, které půjdou napříč odvětvími. Co kdysi bývaly oddělené trhy, to je dnes jeden velký rezervoár obrovské hodnoty – a Alibaba, Alphabet, Amazon, Apple, Facebook, Microsoft i Tencent, to všechno jsou obrovské společnosti, které budují vlastní ekosystém.
-jk-