V případě elektronické pošty se dá spamu se dá čelit buďto analýzou obsahu (po přijetí), nebo vytvořením bariéry. Systémy založené na analýze obsahu pracují tak, že každá přijatá zpráva projde aplikací, jež na základě přítomnosti či absence určitých slov, výrazů nebo znaků, označí tuto zprávu jako spam, nebo ji rovnou přesune do složky pro nevyžádanou poštu. Problémem však je množství zpráv ve spamové složce. Většinou není nijak indikováno, že byla zpráva takto označena, takže pokud se systém zmýlil a o spam se nejedná, má odesílatel mnohem nižší šanci, že si ji adresát přečte. Jestliže máte v této složce denně 10 zpráv, můžete si je v klidu projít, avšak pokud jich tam máte 100-200, může vás takové procházení po pár dnech frustrovat tak, že stejně smažete všechno.
Druhý způsob spočívá ve vytvoření bariéry na straně přijímajícího pop3 (IMAP) serveru. Server zkoumá, jestli je druhá strana oprávněna doručit poštu pro konkrétní schránku nebo doménu. Nelíbí-li se odesílající strana straně přijímající, je zpráva odmítnuta, s čímž si odesílatel musí nějak poradit (většinou pošle oznámení o nemožnosti doručení). Žádný poštovní server však není nakonfigurován dokonale a v mnoha případech tak dochází ke zdržení při doručování některých zpráv. Známé jsou i případy, kdy z jedné schránky v soukromé síti (kde je třeba kolem 500 schránek různých uživatelů), byl zásluhou spywaru rozesílán spam. Následující den se poštovní server této sítě objevil na blacklistech všech možných serverů ČR, což absolutně znemožnilo ostatním uživatelům emailovou komunikaci na několik dní. A navíc – čas o času nějaký ten spam stejně pronikne.