Pochopte své zákazníky: Jak na průzkum zákaznické spokojenosti

Každý, koho zajímá, co si myslí jeho zákazníci, by měl vědět, jak připravit průzkum zaměřený na zákaznickou zkušenost. Přestože existuje mnoho dalších, modernějších metod, jak se zákazníky komunikovat, průzkum stále ještě má své opodstatnění.

Ilustrační snímek

Pokládejte otevřené otázky

Když respondenti dostanou k odpovědi více prostoru než jen jednoduché ano či ne, odpovědi budou ve výsledku mnohem přínosnější. Zákazníci se často chtějí vyjádřit, a vy jim v průzkumu můžete dát příležitost tím, že se zeptáte právě na otevřené otázky – a mohou být klidně nepovinné.

Jednoduché otázky zajistí více zpětné vazby

Zatímco vy znáte své odvětví velmi dobře, zákazníci mu pravděpodobně tak do hloubky nerozumějí. Nemusejí také rozumět vašemu žargonu, proto v průzkumu nepoužívejte příliš odborné výrazy. Měli byste pokládat co nejjednodušší otázky.

Otázky by samozřejmě neměly být návodné. To znamená, že v otázce by neměla být nijak naznačena určitá odpověď. Chcete přece získat upřímnou zpětnou vazbu. Když výsledky upravíte tím, že konkrétní otázky položíte zavádějícím způsobem, nebudete mít v podstatě žádnou spolehlivou zpětnou vazbu o tom, jak skutečně fungují vaše procesy. Z dlouhodobého hlediska vám takový průzkum nic nedá. Proto otázky pokládejte vždy co možná nejvíc neutrálně.

Příběhy zákazníků

Pokud se chcete opravdu dozvědět, jaké problémy ve vaší společnosti existují, požádejte zákazníky o sdílení jejich příběhů. Ale buďte připraveni na nejhorší – zákaznické příběhy mohou být velmi negativní, protože lidé si vždy intenzivněji vybaví zkušenosti negativní spíše než ty pozitivní. I tak však shromážděním zákaznických příběhů můžete vypozorovat určité trendy a začít na ně nacházet řešení.

Vyřešte identifikované problémy

Aby průzkum k něčemu byl, musíte se ptát na věci, které můžete změnit, nikoli na něco, co nijak ovlivnit nemůžete. To je také důvod, proč byste měli upřednostňovat otázky, které přímo vedou k jasným řešením, uzavírá článek na webu business2community.com.

-jk-

Zdroj: business2community.com - online komunita pro manažery a podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje business2community.com