Jak se změnil přístup a očekávání manažerů v posledních deseti letech

Oblast vedení lidí se, stejně jako zbytek světa, rychle proměňuje. A jak se vyvíjí nároky a očekávání řadových pracovníků, mění se i očekávání jejich manažerů. Často píšeme o tom, jak se manažeři musejí přizpůsobovat měnícím se nárokům jejich podřízených – ale co samotní vedoucí pracovníci? Jak se jejich přístup a očekávání ohledně jejich manažerské funkce v posledních deset letech změnily?

Ilustrační snímek

Větší flexibilita

Jak uvádí článek na webu HR Magazine, požadavky na flexibilitu se za posledních několik let výrazně navýšily. Může za to samozřejmě Covid-19, ale i celá řada jiných faktorů. Výsledkem je, že flexibilitu (například práci z domova, klouzavou pracovní dobu nebo alternativní formy úvazků) dnes řadoví pracovníci mnohem častěji nejenom požadují, ale i dostávají. A manažeři jsou nejenom ochotni tuto flexibilitu svým týmům častěji poskytnout, ale sami ji i od managementu firmy vyžadují. Mnohem méně častěji se tak setkáváme s typickým stereotypem manažera-workoholika, který neustále pracuje, nenapadne jej si vzít dovolenou a který zároveň stejné nasazení vyžaduje od všech svých podřízených.

Samostatnost podřízených

Dříve býval manažer někdo, kdo rozdával úkoly, kontroloval jejich plnění a případně trestal nebo odměňoval podřízené podle toho, jak dobře tyto úkoly plnili. V posledních deseti letech však dosáhli řadoví pracovníci větší samostatnosti. V některých oblastech, například v IT, často řadoví pracovníci znají některé věci lépe než jejich nadřízený. A úkolem jejich manažera je pak být jakýmsi koordinátorem společné práce týmu. Týmoví lídři tak od zaměstnanců často očekávají větší samostatnost při práci – a z toho důvodu jsou ochotni jim i lépe práci delegovat a nechávat jim volnější ruku.

Spolehání se na data, automatizaci a umělou inteligenci

AI, automatizace a práce s malými a velkými daty – to vše jsou témata, která samozřejmě ovlivnila i způsob, jakým manažeři řídí pracovníky. Manažeři dnes již tedy očekávají, že budou mít k dispozici nástroje, které jim umožní analyzovat práci svého týmu za použití relevantních dat a díky kterým budou moci efektivně plánovat strategii týmu.

Morální a společenská odpovědnost firem

Lidé dnes více než kdy jindy hledí na to, co jejich firma dělá, jak tím přispívá k obecnému blahobytu a jestli nejsou její aktivity v rozporu s odpovědností vůči morálnímu kodexu, ekologii nebo společnosti. A jak na trh práce i na manažerské pozice nastupuje mladší generace pracovníků, stává se toto téma čím dál důležitějším kritériem i mezi týmovými vedoucími.



-mm-

Zdroj: HR Magazine - britský magazín pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Magazine