Autor se nejprve zaměřuje na historický vývoj internetové telefonie a na tempo změn. První program pro hlasovou komunikaci prostřednictvím Internetu byl určen pro počítače PC – 486/33 MHz vybavené zvukovou kartou, mikrofonem, reproduktory a modemem. Tak byla možná pouze komunikace mezi dvěma počítači. V současné době se uplatňuje metoda volání přes běžnou telefonní linku na nejbližší přenosový server, který zprostředkuje přístup k celému Internetu.
Prvotním cílem internetové telefonie je dosažení stejné kvality a spolehlivosti přenosu hlasových služeb, jakou nabízí veřejná telefonní síť. Stále rostoucí datová zátěž Internetu však může vést k prodlevám nebo ke ztrátám datových paketů. Spolehlivost sítě a zvuková kvalita závisí také na metodách kódování hlasu a na samotném přenosovém serveru. V této souvislosti vyvstává nutnost standardizace.
Snahy o ustanovení standardů se zaměřují na tři ústřední oblasti internetové telefonie: kódování hlasu, přenosové protokoly a telefonní seznamy. Určitá doporučení v tomto směru již vydala Mezinárodní unie pro telekomunikace (**International Telecommunications Union**).
Předpokládá se, že spolehlivý přenos hlasových a obrazových služeb po Internetu bude možný během tří nebo čtyř let. K tomu je však potřeba:
- zvýšit o několik řádů šířku přenosového pásma a přístupovou rychlost „páteře“ Internetu, - vytvořit „veřejný Internet“, který bude poskytovat specifické služby.
Do konce této dekády se počítá také s širokým využitím videokonferencí a obrazové komunikace.