Margaret Rouse si myslí, že nic není urgentní natolik, aby zaměstnanci nestačilo použít elektronickou poštu nebo zvednout telefon. Posílání okamžitých zpráv přirovnává k hraní na harmoniku. Zábava je to pouze v případě toho, kdo tuto činnost vykonává. Ten, kdo je zprávou ve své práci přerušen, se příliš nebaví. Naopak odkládá její vyřízení na příhodnější dobu, takže by mu opět lépe vyhovoval e-mail nebo telefon. Instatnt messaging může podle ní způsobit také nedorozumění, jsme-li například nuceni komunikovat tímto způsobem s více lidmi najednou a spleteme si při odesílání odpovědi okna. Může být také nákladnější než telefonické hovory a nebezpečný z hlediska ochrany firemní počítačové sítě před útokem. Většinou neobsahuje žádné filtry, takže se jím také šíří spam lépe něž e-mailem.
Kara Gattine si Instant messaging nedokáže vynachválit. Díky němu může rychleji a aktuálněji komunikovat se svým nadřízeným. Každé ráno se tímto způsobem se svým šéfem pozdraví a připraví denní práci. Oceňuje zejména, že si mohou klást otázky, které je napadnou okamžitě a okamžitě také získat odpověď bez toho, aby byli zavaleni elektronickou poštou nebo museli utrácet za telefon. Důležitou součástí IM je také informace o přítomnosti uživatelů. Pokud uživatel není přítomen, jednoduše to prostřednictvím nastavení své aplikace dá vědět ostatním a nemusí již vyřizovat telefonáty, na které v danou chvíli stejně nemá prostor. IM podporuje také týmovou komunikaci. Členové týmu mohou komunikovat v reálném čase, aniž by se vystavovali slovním potyčkám. Existují také moderní bezpečnostní patření, díky nimž jsou aplikace IM bezpečnější než kdy jindy. Zaměstnanci jsou s touto technologií produktivnější a po chvíli užívání již nechápou, jak mohli dříve fungovat bez ní.