Představte si svět, kde video, fotografie, text a hudba jsou k dispozici z jakéhokoliv zařízení, které se dokáže připojit na internet. Ať už používáte počítač, iPod, TV nebo mobilní telefon, budete mít vždy informace které potřebujete.
Takový svět je blíž, než si myslíte. Během několika let nastane slití mnoha typů komunikačních médií. Existuje několik trendů, které budou mít obrovský dopad na to, jak budou zákazníci trávit čas „on-line“.
Počet domácností s datovými možnostmi poroste. Hardware nám umožní využít všechny možné technologie od zvonků po sofistikované aplikace. Přestože ještě nejsou vypilované jednotné standardy pro přenos, již teď nabízí bezdrátové sítě dva způsoby doručování obrovských informačních toků od fotografií po videa.
Sdílení informací a nákupy on-line se stávají součástí naší kultury. Optické a audio kvality mobilních telefonů se velice rychle zvyšují a do budoucnosti umožní sledování videa či skladování fotografií. Spotřebitelům se otevřou nové cesty – výběr programů, které budou moci sledovat, přeskakování reklam, výběr oblíbených písní místo koupě celého CD, hlasování aj.
Co tohle vše bude znamenat pro nás, obchodníky? Reklamní průmysl se bude muset přizpůsobit novým požadavkům a očekáváním.
Některá klíčová pravidla:
Reklama by měla být cílená, delší a vážnější. Pokud se spotřebitel rozhodne, že se na reklamu podívá, je tu velká naděje, že si věc opravdu koupí a reklama může obsahovat méně zábavných prvků, ale podat více informací.
Je třeba si uvědomit, že možná chvíli potrvá, než se všichni hráči tohoto ekosystému zkoordinují natolik, aby mohla být tato vize realitou. Jednou z největších otázek je, zda TV sama bude skutečně interaktivní. Do jisté míry již je – digitálně si nahráváme naše oblíbené pořady a sledujeme je, kdy sami chceme s možností přeskakování reklamy.
Je tu však několik problémů. Stojí spotřebitelé opravdu o interaktivní TV? Průzkumy ukazují, že lidé ocení interakci u jiných zařízení, jako jsou telefony či počítače. Častý názor je, že spotřebitel bude služby využívat, pokud mu přinesou užitek a výhody.
Jak to tedy nakonec bude? Budeme mít počítače, kde budeme moci sledovat filmy, nebo televizi s připojením na internet? A kdo je bude vlastnit? To jsou zatím nezodpovězené otázky. Ale jsou to všechno dobré zprávy pro obchodníky. Začíná se zvyšovat počet způsobů, jak se dostat ke spotřebitelům a možností získat více informací o tom, jak by si přáli nakupovat a provádět transakce. Pokud budeme pozorně číst a naslouchat našim spotřebitelům, dostane se nám nevídané příležitosti pro novou komunikaci – možná už během příštích pěti let!
-av-