Evoluce B2B: Jak díky digitalizaci zůstat relevantní (2/2)

Jak jsme viděli v předchozím článku, spotřebitelé jsou dnes lépe informováni o výrobcích. Výrobci zase mají snadnější přístup na trh. Firmy působící na trhu B2B se tak mohou snažit znovu získat podíl na trhu tak, že budou hodnotu tvořit vertikálními změnami. Existuje však i druhá možnost.

Ilustrační snímek

Horizontální propojení

Firmy aktivní na trhu B2B se mohou snažit vytvořit tržiště. Mohou např. zavést novou platformu nebo začít budovat komunitu. Aby byli úspěšní v konkurenci hráčů jako jsou Uber nebo Airbnb, musejí však mít nějakou konkurenční výhodu. Samotné platformy pak mohou být klidně i malé a experimentální.

Například firma Accent Group, prodejce obuvi v Austrálii a na Novém Zélandu, vytvořila internetový obchod pro jednu svou značku. Zpočátku se její franšízanti bránili, protože novou webovou stránku vnímali jako nevítanou konkurenci.

Accent proto změnil model a začal všechny objednávky dodávat právě prostřednictvím franšízantů. Fungovalo to skvěle. Byla to typická horizontální tvorba hodnoty, která byla provedena správně, tvrdí článek na webu management-issues.com, původně publikovaný obchodní školou INSEAD.

Začněte s malými iniciativami

Vzhledem k tomu, že firmy na trhu B2B často působí ve složitějším prostředí, jakákoli jejich digitální transformace bude pravděpodobně obtížnější než kdyby probíhala u firmy působící na trhu B2C. Jak tedy na to?

  • Demystifikujte digitál: Zavést změnu je třeba postupně a pomalu. Začněte každotýdenními poradami a rozhovory s online influencery. Pozvěte si do firmy odborníky na digitál, aby vám pomohli s přijetím a prosazením změny.
  • Generální ředitel tomu musí věřit: Pokud generální ředitel není zcela přesvědčen o tom, že je třeba zásadně změnit myšlení celé firmy a celé to podpořit přiměřeným rozpočtem, měl by generální ředitel změnit své smýšlení. Musí si zkrátka uvědomit, jak je právě toto vedení a prosazování změny zásadní pro úspěch digitální transformace.
  • Učení se nesmí nikdo bát: Firma musí být ochotny se učit. Zejména u budování platformy je dobré začít s menšími experimenty. Žádná firma se nemůže přes noc stát druhým Amazonem. Některé prvky však mohou být přidány celkem rychle – a přitom dodat významnou hodnotu celému byznysu dané firmy.

 

-jk-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues

Články v sérii

Aktuální

Evoluce B2B: Jak díky digitalizaci zůstat relevantní (1/2)

Aktuální

Evoluce B2B: Jak díky digitalizaci zůstat relevantní (2/2)