Horizontální propojení
Firmy aktivní na trhu B2B se mohou snažit vytvořit tržiště. Mohou např. zavést novou platformu nebo začít budovat komunitu. Aby byli úspěšní v konkurenci hráčů jako jsou Uber nebo Airbnb, musejí však mít nějakou konkurenční výhodu. Samotné platformy pak mohou být klidně i malé a experimentální.
Například firma Accent Group, prodejce obuvi v Austrálii a na Novém Zélandu, vytvořila internetový obchod pro jednu svou značku. Zpočátku se její franšízanti bránili, protože novou webovou stránku vnímali jako nevítanou konkurenci.
Accent proto změnil model a začal všechny objednávky dodávat právě prostřednictvím franšízantů. Fungovalo to skvěle. Byla to typická horizontální tvorba hodnoty, která byla provedena správně, tvrdí článek na webu management-issues.com, původně publikovaný obchodní školou INSEAD.
Začněte s malými iniciativami
Vzhledem k tomu, že firmy na trhu B2B často působí ve složitějším prostředí, jakákoli jejich digitální transformace bude pravděpodobně obtížnější než kdyby probíhala u firmy působící na trhu B2C. Jak tedy na to?
- Demystifikujte digitál: Zavést změnu je třeba postupně a pomalu. Začněte každotýdenními poradami a rozhovory s online influencery. Pozvěte si do firmy odborníky na digitál, aby vám pomohli s přijetím a prosazením změny.
- Generální ředitel tomu musí věřit: Pokud generální ředitel není zcela přesvědčen o tom, že je třeba zásadně změnit myšlení celé firmy a celé to podpořit přiměřeným rozpočtem, měl by generální ředitel změnit své smýšlení. Musí si zkrátka uvědomit, jak je právě toto vedení a prosazování změny zásadní pro úspěch digitální transformace.
- Učení se nesmí nikdo bát: Firma musí být ochotny se učit. Zejména u budování platformy je dobré začít s menšími experimenty. Žádná firma se nemůže přes noc stát druhým Amazonem. Některé prvky však mohou být přidány celkem rychle – a přitom dodat významnou hodnotu celému byznysu dané firmy.
-jk-