PowerPoint (PP) nedávno tiše oslavil 20. narozeniny. Má své zaryté odpůrce i příznivce. Někteří tvrdí, že je špatná prezentace pouze odrazem nešikovného člověka, jiní věří, že je na vině především nástroj. Prezentace jsou v podstatě jednocestnou komunikací, která je v některých situacích málo efektivní a PP někdy vytváří překážku přímé konverzaci.
Podle J. Kellera, novináře Chicago Tribune, který vyhrál Pulitzerovu cenu, má PP i stinnou stránku. Nahustí ideje do předem daného formátu, zestruční váš materiál a změní způsob, jakým o tomto materiálu smýšlíte.
Řada lídrů si libuje, když se jim říká jen to, co chtějí slyšet a PP se stává snadným nástrojem této frašky. Ať se vám to ale líbí nebo ne, PP se stává všudypřítomným nástrojem v obchodním světě.
Zde je několik tipů, jak jeho prostřednictvím lépe komunikovat:
- Vzdor oblíbené domněnce není využívání PP jedním z pravidel Desatera. Položte si otázku, zda vám jeho užití pomůže, nebo ublíží. Zvažte nakolik oseká obsah vaší prezentace, snažte se vidět i jeho stinné stránky a volit pro svá jednání správné médium.
- Titulky by neměly jen představit dané téma. Pokud byste je přečetli jeden za druhým, měly by vytvářet ucelený příběh vaší prezentace.
- Vyhýbejte se vytváření více než několika hierarchických úrovní na každém slajdu. Je velmi obtížné udržet souvislosti, které jsou pohřbeny v pěti úrovních.
- Nesnažte se publiku vyložit veškeré informace, které o daném tématu máte.
- Na každý slajd nechte pět minut pro diskuzi a poznámky.
- Při prezentaci se neotáčejte k publiku zády a nepředčítejte slajdy. Ještě horší je, když budete laserovým ukazovátkem sledovat, co čtete.
- Nezapomínejte, že PP je prostým prostředkem, pouhou vizuální pomůckou. Neschovávejte se za něj a nebojte se projektor vypnout, pokud chcete položit provokující otázku nebo vést volnější diskuzi.
-av-