Abyste byli dostatečně rychlí, musíte mít tým, který funguje jako startup. To znamená že jeho členové mají pravomoc přijímat rozhodnutí a že jsou tolerovány chyby, aby se bylo z čeho rychle učit.
Zapojení konzultantů
Článek konzultační společnosti McKinsey uvádí, že dobře funguje, když lidé z McKinsey se zkušenostmi ze startupů vytvoří jeden tým s lidmi od klienta. Zaměstnanci klienta jsou potom po několika měsících společné práce připraveni pracovat na nastartovaných projektech samostatně. Důležité je zůstat blízko mateřské společnosti, protože nikdo nechce vytvořit jen oddělené digitální silo. Primárním úkolem je přeci jen proměnit samotné jádro fungování společnosti.
Postup v praxi závisí na tom, jak je firma na změny připravena. Pokud top manažeři změny plně nepodporují, je lepší vybudovat zcela novou digitální jednotku tak trochu stranou stávajících aktivit. Pokud je však podpora top managementu silná, digitální centrum může vzniknout rovnou uvnitř stávající organizace.
Firemní kultura – nová digitální jednotka je vzorem pro ostatní
Chcete-li experimentovat s firemní kulturou, nečekejte, že to bude snadné. Nesmí to totiž ohrozit normální fungování firmy. Například v případě pojišťovny z Latinské Ameriky byla vytvořena nová platforma pro celý její byznys. Na podporu nové kultury zaměřené na neustálou inovaci bylo přijato 60 nových zaměstnanců, kteří digitálnímu prostředí dobře rozuměli. Tým McKinsey strávil poslední týdny u klienta instruováním těchto nových zaměstnanců. Procházel s nimi také různé scénáře, aby se ujistil, že změny bude plynule pokračovat i poté, co konzultanti odejdou.
Průběh vlastní digitální transformace firmy si popíšeme v druhé části článku.
-jk-