Firmy se v digitalizaci musejí zlepšit
Podle článku na webu poradenské společnosti McKinsey je řada tradičních provozních modelů jednoduše nekompatibilní s tím, jak budou společnosti fungovat v digitální době.
První úskalí: Špatný přístup
Někteří top manažeři se domnívají, že digitál je pouze další stupeň IT, tedy že jde o nějakou nástavbu na tradiční IT. Nebo se domnívají, že digitál je hlavně o marketingu a online prodeji. Ve skutečnosti však jde především o to, že brzy bude jedno, kde se osoby a zařízení nacházejí – všichni budou propojeni.
Připojení bude okamžité a nebude padat. V roce 2025 bude připojeno už 20 miliard zařízení. A když z této ohromné sítě získáme údaje, můžeme je použít pro velmi silnou analytiku. To povede k automatizovaným procesům i automatizovaným rozhodnutím, tvrdí McKinsey.
Druhé úskalí: Zákazníci vítězí
Díky digitalizaci mohou odvážní nováčci velmi rychle zaútočit na zavedené hráče. To může vést k prudkému pádu dnes stabilních společností. S novými digitálními produkty zastarávají ty staré – dnes už existují levnější způsoby přepravy, než je tradiční taxi, GPS zařízení už také nekupujeme... Společnosti tak přicházejí o hodnotu, zákazníci ji naopak získávají.
Společnosti proto musí být těmi, kdo začnou nabízet nová řešení jako první. A když se jim to nepovede, musejí konkurenci aspoň co nejrychleji dohnat. Jinak jejich pokles bude nevyhnutelný.
Digitalizace umožňuje zákazníkům nakupovat pouze to, co potřebují – výrobky a služby se oddělují a už je nejde nabízet ve velkých balíčcích. Mnoho zprostředkovatelů mizí ze scény, už nejsou potřeba. Vzhledem k tomu, že mezní náklady jsou díky digitálu velmi nízké, se ceny snižují a většina hodnoty se přesouvá do rukou obřích společností.
-jk-