Úskalí digitálních strategií (1/2): O čem to vlastně všechno je?

Většina společností nyní už ví, že jejich současný obchodní model pokračování digitalizace v jejich odvětví nepřežije. Zdá se však, že strategie digitalizace mnohdy nejsou úspěšné. Důvodem může být, že rozsah změn je příliš velký, než aby si s tím společnosti dokázaly poradit.

Ilustrační snímek

Firmy se v digitalizaci musejí zlepšit

Podle článku na webu poradenské společnosti McKinsey je řada tradičních provozních modelů jednoduše nekompatibilní s tím, jak budou společnosti fungovat v digitální době.

První úskalí: Špatný přístup

Někteří top manažeři se domnívají, že digitál je pouze další stupeň IT, tedy že jde o nějakou nástavbu na tradiční IT. Nebo se domnívají, že digitál je hlavně o marketingu a online prodeji. Ve skutečnosti však jde především o to, že brzy bude jedno, kde se osoby a zařízení nacházejí – všichni budou propojeni.

Připojení bude okamžité a nebude padat. V roce 2025 bude připojeno už 20 miliard zařízení. A když z této ohromné sítě získáme údaje, můžeme je použít pro velmi silnou analytiku. To povede k automatizovaným procesům i automatizovaným rozhodnutím, tvrdí McKinsey.

Druhé úskalí: Zákazníci vítězí

Díky digitalizaci mohou odvážní nováčci velmi rychle zaútočit na zavedené hráče. To může vést k prudkému pádu dnes stabilních společností. S novými digitálními produkty zastarávají ty staré – dnes už existují levnější způsoby přepravy, než je tradiční taxi, GPS zařízení už také nekupujeme... Společnosti tak přicházejí o hodnotu, zákazníci ji naopak získávají.

Společnosti proto musí být těmi, kdo začnou nabízet nová řešení jako první. A když se jim to nepovede, musejí konkurenci aspoň co nejrychleji dohnat. Jinak jejich pokles bude nevyhnutelný.

Digitalizace umožňuje zákazníkům nakupovat pouze to, co potřebují – výrobky a služby se oddělují a už je nejde nabízet ve velkých balíčcích. Mnoho zprostředkovatelů mizí ze scény, už nejsou potřeba. Vzhledem k tomu, že mezní náklady jsou díky digitálu velmi nízké, se ceny snižují a většina hodnoty se přesouvá do rukou obřích společností.

-jk-

Zdroj: McKinsey & Company - přední mezinárodní společnost poskytující manažerské poradenství
Zobrazit přehled článků ze zdroje McKinsey & Company

Články v sérii

Aktuální

Úskalí digitálních strategií (1/2): O čem to vlastně všechno je?

Aktuální

Úskalí digitálních strategií (2/2): Které společnosti vyhrávají?