Upoutejte pozornost publika během prvních 10 sekund

Máte jen deset sekund, abyste získali pozornost publika. Jak toho docílíte? Přečtěte si pár ověřených způsobů, jak zahájit váš proslov.

Ilustrační snímek

Podělte se o příběh

Nejúčinnějším způsobem, jak otevřít řeč, je přesvědčivý příběh.

"Byl jsem studentem vracejícím se ze studia do zahraničí v Káhiře. Krátce po vzletu vyskočilo ze svých sedadel pět mužů se zbraněmi a začalo křičet na cestující. Naše letadlo bylo uneseno...“

Ano, i takovými historkami může začít neuvěřitelná prezentace, na kterou účastníci nezapomenou. Připojte k vašemu vystoupení příběh, jehož pointou poté elegantně navážete na téma vaší prezentace.

Učiňte smělé prohlášení o vašem úhlu pohledu

"Dnes jsem tu, abych mluvil o znepokojivé otázce, která má stejně znepokojující odpověď. Mým tématem je domácího násilí a otázka, kterou budu řešit, je ta, na kterou se vždy ptají všichni. Proč by žena měla zůstat s mužem, který ji bije...?“

Tento úvod nabídl řečník Leslie Morgan Steiner v jednom z nejsledovanějších rozhovorů na TED. Podobně můžete vlastní téma využít i vy.

Položte otázku

Pokud začnete otázkou, použijte řeč těla a vyjasněte si s publikem, že skutečně potřebujete odpověď. Když položíte svou otázku, předsuňte jednu nohu dopředu a zvedněte druhou ruku vysoko do vzduchu a nakloňte se trochu dopředu k publiku. Tato pozice pozve publikum k odpovědi. Poté se zastavte a vyčkejte, až se ruce zvednou nebo se kývne. Toto je technika, která skutečně v praxi zabírá.

Přinuťte publikum k smíchu

Světoznámý motivační řečník Zig Ziglar se snaží publikum na svých akcí přimět ke smíchu během prvních 10 vteřin. Zpravidla pokud se lidé smějí, pak se jim i jeho projev líbí. Na začátek jednoho ze svých projevů například prohlásil: „Měl jsem vtip, který byl tak vtipný, že by vám vypadaly vlasy.“ Poté se odmlčel, rozhlédl se po místnosti, aby pohledem našel nějaké plešaté muže. „Ale vidím, že mnozí z vás ho už slyšeli.“

Neexistuje bohužel univerzální vtip, který by fungoval na všechny, avšak můžete se inspirovat právě projevy úspěšných řečníků.

Požádejte lidi v publiku, aby si něco představili

"Představte si, že jedete po dvouproudové silnici. Je brzy ráno, takže vzduch je chladný, svěží, čistý a voňavý s vůní čerstvě pokoseného sena. Usrkáváte z termosky kávu a cítíte se v pohodě. Ticho najednou přeruší váš mobilní telefon, který hledáte v útrobách vaší kabelky. Najednou rána. Narazili jste do slona!“

Kouzlo zahájení příběhu slovem „představte si“ spočívá v tom, že zve publikum do vašeho světa. Pomocí zájmena „vy“, přítomného času a popisu vjemů pro všechny smysly umisťujete každého posluchače přímo do centra dění.

Vyzkoušejte tyto techniky. Jakkoliv neotřelé se vám mohou zdát, skutečně fungují.

 

-bb-

Zdroj: Toastmasters International - Nezisková vzdělávací organizace zastoupená  kluby po celém světě. Jejím hlavním cílem je vzdělávání členů v oblasti komunikace, veřejného vystupování a leadershipu.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Toastmasters International