Margarita Olivares, majitelka maloobchodu, je zajímavá a ve svém podnikání velice úspěšná osobnost, která poskytla tipy ze své praxe:
- Kde budete? Výběr lokality je nejdůležitější krok, když si chcete otevřít obchod. Co je platné, když máte úžasné zboží a výborný personál, ale žádné zákazníky? Měli byste si vybrat lokalitu s vysokým provozem, ideálně vedle nekonkurenčních obchodů, které mají stabilní klientelu. Dejte si na čas a nevybírejte si místo podle toho, že je blízko vašeho bydliště.
- Velký bratr. Je třeba pečlivě zvážit pronajmutí obchodu v rámci areálu většího nákupního střediska, protože obvykle pak budete podléhat některým jeho pravidlům. Například někde můžete dostat pokutu, pokud otevřete pozdě.
- Zboží. Výběr zboží pro obchod bude asi nejdražší a časově nejnáročnější aktivitou. Před otevřením obchodu můžete navštívit velkoobchody a udělat si představu o tom, co chcete nabízet. Na druhou stranu to může být docela zábavné, jen si dejte pozor, abyste udrželi jednotné zaměření a účel věcí, které pak budete nabízet. Jen tak budou zákazníci vědět, co u vás mohou hledat. Mimo jiné vám to pomůže vybudovat si loajální klientelu.
- Trendy. Snažte se „vzdělávat“ co se týče trendů, udržujte krok jak s místními, tak i mezinárodními. Možná vás něco zaujme v televizi nebo v časopisech, ale zvažte, zda si to vaši zákazníci skutečně budou ochotni koupit a zda to „sedí“ vašemu zaměření. Nejlépe je v tomto ohledu naslouchat svým zákazníkům, neboť ti vám vždy naznačí, co hledají. Musíte se ale ptát.
- Personál. S velkou pravděpodobností zaměstnáte mladý personál. Snažte se najít někoho, kdo má nějakou spojitost nebo zájem o to, co prodáváte. Při pohovoru se proto adeptů ptejte na jejich zájmy a záliby.
- Prevence ztrát. Vždy počítejte se ztrátami - krádeží a snažte se je „započíst“ do cen. Jediný způsob, jak zjistíte tyto ztráty, je inventura. Můžete zkusit zabudovat kamery a pokud prodáváte malé položky, které se nechají snadno odnést, pořiďte si uzamykatelné skříně.
- Akce. Když uděláte na nějaké zboží cenovou akci, je samozřejmě nutné dát to zákazníkům vědět vně i vevnitř obchodu a mít toto zboží zřetelně označené. Je taktické umístit výprodejové položky až na konec obchodu, trochu tím tlačíte zákazníky, aby si všimli i ostatních věcí.
- Přístup. Služba zákazníkům je v malém obchodě hlavním klíčem k úspěchu. Vy i váš personál byste měli se zákazníky zacházet s respektem a věnovat jim pozornost, ať už u vás něco nakoupí, nebo ne. Posloužit zákazníkovi neznamená jen se zeptat, co chce, ale také jim například pomoci se zbožím do auta a snažit se, aby z nakupování u vás měli dobrý pocit, protože ústní chvála je nedocenitelnou a nejlepší reklamou, kterou vám pak spokojení zákazníci dají. Vše co vás to bude stát, je váš čas.
-av-