Co vede k úspěchu firmy na trhu? Osobně jsem se donedávna domníval, že je to vysoce specifický, unikátní produkt, který nikdo nedokáže dost dobře napodobit. Ve skutečnosti může být klíčem k úspěchu úplný opak – jednoduchý produkt s širokým využitím, který na první pohled dokáže okopírovat každý.
Paradox je to pouze zdánlivý. Výrobce, který disponuje převratným, vysoce specifickým produktem, může velice rychle usnout na vavřínech. Je přece jediný svého druhu a nikdo na něj nemá! To je ovšem také největší lákadlo pro konkurenci, která vidí vysoce ziskovou příležitost v odvětví, které se teprve rodí a zákazníci nemají ustálené preference.
Výrobce jednoduchého a napodobitelného produktu naproti tomu musí své zákazníky znát, pečovat o ně a denně je přesvědčovat, proč je to zrovna on – nikoli konkurence – kdo si zaslouží přízeň jejich peněženek.
„Rok za rokem musíme být schopni předpovědět, co děti zaujme a tento poznatek převést do našich hraček,“ říká CEO skupiny LEGO Jørgen Vig Knudstorp. Firma pod jeho vedením své zákazníky zná, a proto je úspěšná. Tak tomu ovšem nebylo vždy. Na počátku devadesátých let, po dlouhém období růstu, se LEGO propadlo do hluboké ztráty, především kvůli nástupu počítačových her, ale také snahou být všude, kde jsou děti. Firma rezignovala na to, co umí, zkoušela prorazit do trendy odvětví, a utrácela stovky milionů za licence a tematické řady (Harry Potter, Star Wars), které se nikdy nezaplatily.
V roce 2003 se firma ocitla na pokraji bankrotu s roční ztrátou 300 milionů dolarů. V tu chvíli přichází na scénu nově jmenovaný CEO Jørgen Vig Knudstorp. Na krizi zareagoval přesunem výroby do levnější České republiky a Mexika a změnil také přístup firmy k inovacím. Namísto chrlení širokých tématických řad a akčních figurek nařídil návrat k základnímu kameni firmy, kombinovatelné cihličce. Každá nová hračka nyní musela být „legovitější“, tj. složená z předem daných dílků, aby byla zajištěna co nejširší kompatibilita mezi různými herními sadami. Ukázalo se, že to přesně zákazníci chtějí – přes 60 % ročního obratu od té doby tvoří novinky a na konci účetního roku je opět co slavit.
„Ve firmě jsme náhodou škobrtli o myšlenku spoluúčasti zákazníka na kreativním procesu, jenž se postupně stává středobodem naší inovační praxe,“ prozrazuje dále Knudstorp. Firma sice stále zaměstnává zástupy profesionálních designerů, ti však mohou nakukovat přímo pod ruce tvořivým fanouškům. Slouží jim k tomu oficiální i amatérské webové galerie, na kterých uživatelé zveřejňují své výtvory, složené pomocí LEGO Digital Designer. Skládat kostičky si v něm můžete i vy.
Dalším zásadním milníkem bude pro LEGO rozšíření trojrozměrných tiskáren v běžných domácnostech. Domácí tvorbu kostiček může přijmout jako nevyhnutelnou okolnost vlastní popularity, či proti ní bojovat s vervou (a úspěchem) podobným nahrávacím společnostem. Tisk bude pro firmu dalším kanálem pro kontakt se zákazníkem, chopí-li se této příležitosti s důvtipem, jako třeba Valve distribuce počítačových her, má šanci na úspěch.
Nokia i LEGO představují nebo představovaly špičky svého oboru. Obě společnosti si svou pozici zasloužily nasloucháním přání spotřebitelů a schopností dokázat jim, proč by to měly být právě ony, komu mají otevřít své peněženky. Nokia ukazuje, jak jednoduše může legenda oboru skončit, pokud tuto schopnost ztratí.
[Článek vyšel dne 31. 7. 2014 na serveru Finmag.cz]