Společnosti se slučují hlavně z důvodu vytvoření nového konkurenčního prostředí. I když ke sloučení firem dochází velmi často, výsledky nejsou vždy takové, jaké by se očekávaly. Jeden z hlavních důvodů je to, že se neodhadne, jaký dopad bude mít sloučení na zaměstnance.
Pokud je sloučení udělané dobře a zohledňuje zaměstnance, nemusí to pro ně být až tak traumatizující zážitek. Nejlepší proto je, držet se následujících pěti kroků.
- Komunikace je zásadní. Zaměstnanci jsou lační po každé informaci, a pokud ji nedostanou, sami si ji vytvoří, a tak vznikají fámy. Časté schůzky se zaměstnanci jsou tedy velmi důležité, i když třeba manažer zrovna nemá žádné nové zprávy. Když se s nimi bude komunikovat, budou mít pocit společenství a že se o ně někdo stará.
- Nedělejte změny příliš rychle. Lidé se pak cítí zranitelnější a mohou se stát neovladatelní. Navíc byste s nimi měli všechny změny konzultovat a brát ohled i na jejich nápady. Když je do změn zapojíte, budou uvolněnější.
- Buďte k lidem poctiví. Až se změní pracoviště a třeba i pracovní kolektiv, budou se ohlížet po nějakém vůdci. Jestli jste je jednou zradili, budou rádi, že se mohou poohlídnout po někom jiném.
- Jednejte s lidmi důstojně.
- Manažeři by při jednání o sloučení měli stát na stejném místě jako nejvyšší vedení. Přece jen jsou to oni, kdo informuje zaměstnance.
-pk-