Škrtáme výdaje, ne lidi (1/2): Jak připravit snižování nákladů

Změny bývají obtížné. Abyste si pro svou snahu snížit náklady zajistili podporu a spolupráci ostatních, musíte zaujmout ten správný přístup. Měli byste se snažit minimalizovat odpor, který u kolegů představa snižování nákladů vyvolá.

Ilustrační snímek

Udělejte to tak, že se zřetelně vyjádříte, že ořezávat se budou jiné náklady než ty na zaměstnance. Když se nahlas přihlásíte k šetření na jiných výdajích než personálních, lidé se nebudou obávat o své živobytí.

Někdy se to obejde i bez propouštění lidí

Úspor lze dosáhnout i bez snižování počtu zaměstnanců. A pokud nepotřebujete náklady stlačit opravdu razantně, pak to nejspíš opravdu půjde. Díky tomu budete mít navíc podporu napříč celou firmou, protože se lidé nebudou cítit ohrožení.
Pokud chcete připravit úspěšný plán snižování nákladů, zamyslete se nad následujícím:

Cíle: Odpovězte si na klíčové otázky:

  • Je rozhodnutí snižovat náklady výsledkem vnitřního rozhodnutí firmy, nebo snížení náklady vyžadují věřitelé a akcionáři?
  • Vnímá management, že některá oddělení nebo funkce jsou důležitější nebo naopak méně významné s ohledem na firemní strategii?
  • Jsou úspory očištěny o jednorázové výdaje?
  • Jak je to s načasováním snižování nákladů?

Struktura: Chcete-li dosáhnout trvalé změny, musíte dobře a dopodrobna znát strukturu nákladů. Buďte připraveni jít do detailu. Měli byste také zvážit různé perspektivy, protože co jeden vnímá jako zbytečně vyhozené peníze, může být pro druhého naprosto zásadní. Chcete-li skutečně pochopit strukturu nákladů, vždy se ptejte, proč jsou peníze na to či ono vynakládány.

Sjednocení: Nesmíte být soustředěni jen a pouze na čísla, to by vedlo k selhání. Musíte se dobře starat také o vztahy uvnitř i mimo firmy. Diskutujte o předběžných zjištěních s ostatními manažery. Nastavte transparentní proces. Sdílejte své myšlenky a názory. Nechte ostatní, ať s vámi sdílí vlastní pohledy. Takové rozhovory se nakonec ukážou jako velmi přínosné pro vaši snahu.

Implementace: Dobrý plán musí být použitelný. Je třeba nalézt příležitosti, kde se dají ušetřit náklady. Také je však třeba definovat kroky, které povedou k reálné úspoře, připomíná nám článek na webu cfo.com.

-jk-

Zdroj: CFO.com - americký server pro finanční manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje CFO.com

Články v sérii

Aktuální

Škrtáme výdaje, ne lidi (1/2): Jak připravit snižování nákladů

Aktuální

Škrtáme výdaje, ne lidi (2/2): Kde hledat úspory