Prodali byste svoji firmu?

Možná to plánujete od prvního dne, možná vám trvalo roky se rozhodnout. Teď, když přišel čas prodat vaši firmu, zjistěte co můžete pro tuto záležitost udělat. „Prodal jsem firmu“ – tato věta vyvolá představy o bohatství, volném čase a nových výzvách. Pro mnoho podnikatelů je to cíl a konečná odměna za roky tvrdé práce.

Přestože o prodeji nepřemýšlí každý, nakonec každý vlastník podniku bude muset své činnosti zanechat. S představou, že budeme pracovat do posledního dechu do toho určitě šel málo kdo z vás.

Načasování

Nikdy není brzy začít o prodeji přemýšlet. Na firmu je možno pohlížet jako na produkt. Freedman (39) vybudoval a prodal 3 různé softwarové firmy. Jeho názor je, že byste měli za svou nemalou práci při vybudování firmy získat patřičnou odměnu.

Strategie

Jak vypadá společnost na prodej? Každý kupec si myslí, že je chytřejší než prodávající, a že dokáže zdvojnásobit obrat té či oné společnosti. Ať si to myslí! Za svoji společnost dostanete nejlépe zaplaceno, právě když kupci věří, že mohou využít budoucí růstový potenciál.

Je tedy třeba dokázat její předchozí růst a mít v záloze budoucí strategii pro růst. Pokud byl váš růst poháněn akvizicemi, ukažte kupci, jak to funguje a kolik akvizičních cílů je stále na trhu. Pokud je za vaším růstem vývoj nových produktů, buďte připraveni odhalit podrobnosti vašich budoucích idejí.

Je třeba rozlišovat „finanční“ kupce, kteří půjdou po výkazu zisků a ztrát a „strategické“ kupce, kteří hledají celkově hodnotnou společnost. „Finanční“ kupci obvykle platí méně. Je lépe najít kupce „strategického“ a sdělit mu pozitivní vizi, ukázat dobré vztahy se zákazníky, výhody na trhu, klíčové zaměstnance...

-av-

Article source Entrepreneur.com - website of a leading U.S. magazine for entrepreneurs
Read more articles from Entrepreneur.com