Proč mohou být dobré firmy špatnou investicí?

Průzkum nejvíce obdivovaných amerických firem časopisu a serveru Fortune slouží již téměř čtvrt století jako laťka pro posuzování firemní reputace. Nová studie ale představuje některá překvapivá zjištění, která přináší rozporuplné výsledky. Podle této studie se stalo, že akcie firem s nižší reputací překonaly ty výše posuzované.

Jak ale mohou tací jako GE nebo Procter and Gamble zaostávat za jmény jako Delphi nebo Union Carbide? Podle Meira Statmana, profesora na Santa Clara University, který se zabývá behaviorální psychologií a snaží se přijít na kloub tomu, na základě čeho se investoři rozhodují, leží částečné objasnění právě v psychologii.

Podle Statmana máme tendenci držet si pozitivnější pohled na úspěšné firmy většinou ve spojitosti s charismatickým lídrem nebo zajímavým produktem. To pak značně ovlivňuje naše vnímání akcií bez ohledu na to, zda skutečně jsou dobrou investicí. Statman věří, že investoři, kteří jsou pozitivní vůči určité firmě, jsou pak za její akcie ochotni zaplatit větší sumy a uměle zvedají jejich hodnotu. Jeho studie nemá být brána jako pobídka investovat do problémových podniků, spíše jen jako zamyšlení, že i některé méně obdivované firmy vykázaly vynikající výsledky (například AOL v roce 1998).

-av-
Article source Fortune.com - website of the American business magazine Fortune
Read more articles from Fortune.com