Priorita číslo jedna - e-mail

E-mail se rychle stal zdrojem životní síly obchodních společností. Nabízí se proto otázka, co by se stalo, kdyby se jeho přísun zastavil. Loňská studie společnosti **Dynamic Markets**, které se zúčastnilo 580 amerických IT manažerů odhalila, že třetina z nich by považovala týden bez e-mailu za traumatičtější a více stresující než lehkou dopravní nehodu nebo rozvod. Větší polovina respondentů pak uvedla, že zaměstnancům jejich společností stačí půl hodina nefunkční elektronické pošty k rozzlobení a jedna pětina by za 24 hodin bez funkční elektronické pošty přišla o práci.

Zachování funkčnosti a bezpečnosti elektronické pošty se ve firmách stává stále větší prioritou. Zavádějí se například systémy pohotovostního ukládání zpráv (EMS) nebo instant messaging jako náhradní zdroj komunikace pro případ selhání primárního systému elektronické pošty. Firmy často neví, co přesně archivovat, takže ukládají veškeré e-maily. Rozsáhlé archivy se však často stávají předměty útoků. V řadě zemí již také existují legislativní úpravy, které je třeba dodržovat.

Problémy s elektronickou poštou mají celou řadu rozměrů, nemusejí však být vždy jen externí. Důležité je uvědomit si, že obrovské riziko znamenají zaměstnanci. Studie společnosti ** Taylor Nelson Sofres PLC** provedená taktéž v minulém roce, ale tentokrát ve Velké Británii, například ukazuje na to, že dvě třetiny dotázaných zaměstnanců nebyly seznámeny se základními technikami antivirové ochrany počítačů. Třetina byla příliš zaneprázdněná na to, aby procházela svou elektronickou poštu se snahou vyvarovat se potenciálně infikovaných souborů. Většinu respondentů navíc skutečnost, zda vlastní nedbalostí rozšiřuje počítačové viry nezajímala. Firmy se proto více, než prosazovat složitou politiku zaměřují na software, který bude problémům s elektronickou poštou zabraňovat na serverech, aniž by to zaměstnanci zaregistrovali.

Nejžhavější otázkou aktuálního využívání e-mailu je spam. Boj proti němu se ubírá dvěma základními směry – vývojem antispamového softwaru a prosazováním legislativních opatření. Většina analytiků se domnívá, že kombinace spamových filtrů, legislativy, marketingu a některého z autentifikačních systémů učiní šíření spamu dostatečně nákladným a neatraktivním. Den, kdy spam přestane existovat je však ve hvězdách.

-kk-

**Datum vydání:** VI/2004
Article source CFO.com - US website for financial managers
Read more articles from CFO.com