Opravdu potřebujete více kreativity?

Ilustrační snímek

Myslíte si, že váš tým nebo firma nejsou dostatečně kreativní? Možná to vůbec není pravda, jen neumíte naslouchat a dotáhnout věci do konce. Lidem ani firmám většinou nechybí schopnost přicházet s novými nápady, často však kreativní nápady neumějí přetvořit ve skutečné inovace – nové výrobky a služby. Problém tedy není kreativita, ale absence podpory kreativních řešení.

V zajímavém článku na serveru Harvard Business Review se tématu zdánlivého nedostatku kreativity věnuje odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic – profesor organizační psychologie na University College London a ředitel společnosti Hogan Assessment Systems. Vysvětluje, že dříve, než označíte svůj tým nebo firmu za málo kreativní, byste měli odstranit následující problémy.

Odmítání změn

Zavádění nových nápadů do praxe vyžaduje schopnost a ochotu přijímat změny. To platí pro každého jednotlivce stejně jako pro celé organizace. Pokud u vás převládají lidé se strachem ze změn, žádné inovace neočekávejte.

Přílišné zaměření na zákazníka

Zákazník ne vždy ví, co chce. Často odmítá jakékoli inovace. Pokud tedy chcete přijít s něčím opravdu převratným, přestaňte své zákazníky poslouchat.

Chybějící podpora týmové práce

Inovace nevznikají díky kreativním jednotlivcům, ale jako výsledky úsilí celých týmů. Týmy, které dosáhnou nejlepších inovací, zdaleka netvoří jen kreativci. Organizace by proto měly umět ocenit i práci těch, kteří stojí v pozadí inovací.

Přílišná spokojenost

Jednou z hlavních překážek inovací je úspěch. Zatímco inovace podporují růst, růst brání inovacím. Příkladem mohou být společnosti Kodak nebo Nokia. Je proto třeba, aby si jednotlivci i organizace uchovali určitou míru nespokojenosti se svými výsledky.

Slabý leadership

Lídři musejí dát lidem vize smyslu a výsledků společné práce. Vytvářejí kulturu a zajišťují komunikaci, bez níž by realizace kreativních myšlenek nebyla možná.

Zkuste trávit méně času vymýšlením nových věcí a naopak více času tím, jak uvést nové myšlenky do praxe.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review