Pracoviště se hemží lidmi z různých společenských světů, kteří mají různá pravidla a normy pro vzájemné vztahy. Taková diverzita vyžaduje nejen, abychom s ostatními jednali tak, jak bychom rádi, aby bylo jednáno s námi, ale také tak, jak by to chtěli oni. Přesto se „kniha pravidel“ denně rozšiřuje. Jak tedy neudělat chybu?
Autorka článku slyší stále častěji stížnosti od klientů ohledně nedostatku respektu a to jak u lídrů, vedení i administrativních pracovníků.
Problematika respektu poukazuje na to, jak spolu lidé hovoří, zda spolu hovoří a co si říkají.
- Jak lidé hovoří jeden s druhým. V tónu, stylu řeči, rozpoložení, tempu a jiných gestech se může skrývat mnoho a silně ovlivňovat kvalitu pracovních vztahů.
- Zda spolu lidé hovoří. Určitě jste slyšeli mnoho od lidí, kteří jsou na pracovišti ignorováni, ať už na chodbách, u automatů na kávu nebo při jednáních, kdy se snaží o kontribuci.
- Co si říkají. Na pracovišti lze vidět a cítit vliv různých definic a pravidel, které vzájemně kolidují. Existuje velké množství definic respektu. Pro autorku příspěvku to například znamená konverzaci s plným a nepředstíraným zájmem. Pouhá taková snaha vyzařuje respekt k druhé osobě v tom ohledu, že jste ochotni se poučit a naslouchat.
-av-