Podnikatelé, kteří přijímají své první zaměstnance, se často dopouštějí stejných chyb. Většinou chtějí celý proces co nejvíce urychlit, což vede k unáhlenému výběru pracovníků. Přijmou například obchodníka, ale po chvíli se ukáže, že ve skutečnosti potřebovali manažera zákaznických služeb – a to vyžaduje trochu jiné dovednosti.
Základní pravidlo tedy zní: Než začnete s náborem, musíte jasně vědět, jakou pozici obsazujete a co má vhodný uchazeč splňovat. Podle serveru Entrepreneur.com je pak třeba dávat pozor i na následující přešlapy.
Nereálné platové ohodnocení
Nevymýšlejte si výše platu svých zaměstnanců. Zjistěte si reálná data. Nejprve navštivte stránky Českého statistického úřadu a najděte si aktuální informace o vývoji platů ve svém oboru a regionu. Pravidelné statistiky průměrných platů zveřejňují také pracovní servery, jako je například jobs.cz nebo profesia.cz. Můžete se také dotázat přímo personalistů v odborných diskusních skupinách na síti LinkedIn, jako je například skupina HR News.
Nejasné názvy pracovních pozic
Podnikatelé mívají tendenci vytvářet vznosné názvy pracovních pozic. Jedním z důvodů je snaha kompenzovat zaměstnancům nižší mzdu, často však jde o nepochopení skutečné náplně práce. Stává se pak například to, že recepční pracuje na pozici „Project Manager“ nebo absolvent nastupuje do prvního zaměstnání jako „ředitel marketingu“. To neprospívá ani firmám ani zaměstnancům, kteří zastávají tyto posty.
Chybějící podpora po nástupu
Podnikatel by neměl nikdy být tak zaneprázdněný, že se nebude moci věnovat svým nově přijatým pracovníkům, kteří se v práci ještě neorientují. Může to být krátkodobě časově náročnější, z dlouhodobého hlediska se to ale mnohonásobně vyplatí. První týdny a měsíce jsou klíčové pro nastavení celé spolupráce.
-kk-