Od treasury se očekává, že bude dělat víc, než jen obstarávat back office pro správu firemní hotovosti. Stále častěji se od něj požaduje, aby řídilo a zjednodušovalo i řízení finančních rizik. Je to způsobeno hlavně tržními tlaky a volatilitou trhu.
Je třeba, aby řízení likvidity bylo méně roztříštěné
K úspěšnému řízení likvidity potřebujete mít harmonizované, centralizované, integrované a zautomatizované procesy. Se zavedením pokročilé analýzy a automatizace pak budete moci včasně rozhodovat o záležitostech s likviditou spojených.
Co však dnes v oblasti likvidity chybí, je sladění cílů a nástrojů. Ty jsou obvykle stále roztříštěné a jsou zabezpečovány ve vícero odděleních bez jakékoli zastřešující strategie řízení výkonnosti likvidity.
Integrace není snadný úkol: při řízení likvidity musíte brát v úvahu mnoho aspektů, jako jsou zdanění, dodržování předpisů, regulační požadavky, interní procesy, výdaje na firemní tendry a hospodářský výhled. Je proto třeba, aby odpovědnost za likviditu byla na někom, kdo je co nejblíže nejvyššímu vedení, tvrdí článek na webu cfo.com.
Nová role: Ředitel likvidity (CLO)
Můžete proto zvážit zavedení nové role: ředitel likvidity. Osoba v této pozici by byla odpovědná za celý životní cyklus likvidity a reportovala by přímo finančnímu řediteli. Osoba v této roli by měla mít na starosti komplexní řízení hotovosti, včetně:
- Předpovědí a plánování
- Plateb
- Provozních úspor
- Provozního kapitálu
- Různých dalších oblastí, které výše uvedené záležitosti ovlivňují
CLO pak může společnosti pomoci dosáhnout:
- Lepší návratnosti investic
- Plnění cílů ve výnosech
- Rychlejší růst díky dostupné likviditě
-jk-