Umění komunikovat s lidmi patří k hlavnímu poslání manažera. Tento názor potvrdí každý, kdo nechápe řízení jen jako dirigování lidí prostřednictvím příkazů a zákazů z pozice nadřazenosti.
Málokterý pracovník si uvědomuje, že nálada, pocity, chování, výkonnost pracovníků nebo nechuť k práci jsou často ovlivňované vzájemnou komunikací na pracovišti. Efektivně komunikovat, podnítit lidi k pracovnímu výkonu, to znamená umět je ovlivnit, ne jen informovat.
K základním předpokladům patří schopnost porozumět pracovníkům, dokázat se vžít do jejich postavení, pracovní role, respektovat je a umět s nimi komunikovat. Součástí komunikace je schopnost přijímat a podávat informace. Pravidelný tok informací a zpětné vazby je předpokladem k formování důvěry.
Komunikace nebývá vždy příjemná. Významný podíl na tom mají různé zlozvyky, které si často ani neuvědomujeme. Jejich používáním dochází k různým nedorozuměním, která ovlivňují úroveň komunikace v negativním slova smyslu. Mezi ně patří například:
- Zevšeobecňování
- Neposlouchání
- Čtení myšlenek
- Falešný dialog
- Nedostatek empatie
- Nedostatek zpětné vazby
Uvedené zlozvyky se mohou zdát jednoduché a vzbuzovat pocit, že nám se to nemůže stát. Když se ovšem někdy zamyslíme a dostaneme své chování pod kontrolu, uvědomíme si je a budeme se je snažit minimalizovat.
-pk-