Leadership se vyučuje špatně: Lídři by měli reprezentovat své podřízené (2/2)

Ilustrační snímek

Podle studie profesorů z obchodní školy INSEAD s názvem Can Business Schools Humanize Leadership? se dnes programy vyučující leadership příliš často soustřeďují na nátlak a ovlivňování ostatních. Tvrdí, že je na čase vrátit se zpět k lidskosti a hlavně k reprezentaci vlastních týmů a organizací. Pokládání fundamentálních otázek, nalézání odpovědí a chování se v souladu s nimi, to je to, o čem je skutečný leadership.

Zlepšování lídrů by mělo být především o jejich osobní historii a aspiracích

Jak udělat z programů pro lídry lidštější záležitost? Zabývat se vlastními aspiracemi. Instruktoři musí být ochotni udělat to samé a zápasit s těmi samými otázkami jako jejich posluchači. Skupiny by během kurzu měly simulovat pracovní prostředí. Je třeba pochopit leadership i to, jak myslí ti, kdo lídry následují. Znalosti a schopnosti jsou pouhým začátkem pro objevování nových otázek. Účastníci se musí dostat pod konstruktivní tlak.

Finanční výsledky, nebo osobní styl? Lídři si nemohou vybrat jen jednu prioritu

Když je příliš důrazu kladeno na vliv, leadership se stává pouhým nástrojem, který umožňuje plnění výkonnostních cílů. Osobní přístup k leadershipu, který je založen na sebevyjádření, jej naopak mění v cestu, jak propagovat a naplňovat vyloženě osobní hodnoty a styl. Skutečně úspěšný lídr však musí umět zkombinovat oba cíle. Musí dosahovat finančních výsledků a přitom ztělesňovat firemní hodnoty. Když jeden z těchto cílů nenaplňuje, jeho leadership není kompletní a efektivní.

Skutečný význam smyslu

Autoři z INSEADu tvrdí, že musíme chápat módní slovo smysl správně. Není to pocit uspokojení, není to vlastně totiž vůbec žádný pocit. Je to o tom, pokládat si náročné otázky a ambice hledat skutečně správné odpovědi. Proč dělám právě tohle? Komu to prospěje? Jaké budou následky? Tyto otázky si musíte zodpovědět a pak na základě toho jednat.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge

Články v sérii

Aktuální

Leadership se vyučuje špatně: Lídři by měli reprezentovat své podřízené (1/2)

Aktuální

Leadership se vyučuje špatně: Lídři by měli reprezentovat své podřízené (2/2)