Firmy implementují ISO 9001 a projevují zájem o certifikaci, protože to vyžaduje mnoho odvětví i zákazníků. Mohou tak totiž rychle zhodnotit a prověřit své dodavatele i jejich produkty. Proces ISO 9001 se soustřeďuje okolo osmi základních principů managementu kvality, které představují cestu ke zvýšení výkonnosti a identifikaci hlavních prvků dobrého systému kvality:
- soustředění na zákazníka, - vůdcovství, - zapojení lidí, - procesní přístup, - systémový přístup k managementu, - pokračující rozvoj, - faktický přístup k rozhodování, - vzájemně výhodné dodavatelské vztahy.
Metody ISO 9001 poskytují zaměstnavatelům, manažerům i zaměstnancům systematický a konzistentní přístup k implementování plánů, procedur a pracovních rutin. V průběhu implementačního procesu provede nejprve nezávislý odborník interní audit firemních operací, aby ověřil dodržování standardů ISO. Pak bude možná certifikace.