Jak získat respekt i lásku zaměstnanců

Pokud jste manažer nebo podnikatel, je pro vás důležitější být respektován než milován. Můžete však mít obojí. Chcete-li, aby vás zaměstnanci měli rádi, nemusíte budovat kult své profesionality. Podstatné je, abyste měli zájem o hlubší vztahy se zaměstnanci. Znamená to zajímat se o jejich problémy, pracovní styl, stresory a role v celkovém chodu firmy. Jde také o to, abyste si jich všímali, dokázali jim projevit uznání a naslouchali.

Autor článku Paul Facella pracuje 34 let u společnosti McDonald's. Začínal jako obsluha grilu a postupně se vypracoval na regionálního viceprezidenta v New Yorku. Měl možnost učit se od významných světových vůdců, například zakladatele McDonald's Raye Kroce. Naučil se tak, co obnáší získat si respekt i lásku zaměstnanců.

- Buďte na druhé straně telefonu. Ve společnosti McDonald's může každý zaměstnanec kdykoli zatelefonovat výkonnému řediteli, který se mu ozve nejpozději do 24 hodin. Zaměstnancům tak dává najevo, že si jich váží.

- Mějte otevřené dveře. Ústředí McDonald's v Oak Brook, Illinois, bylo například vybudováno bez stěn a dveří. Nemusíte však být bez dveří, abyste mohli mít politiku otevřených dveří.

- Jmenujte ombudsmana. Zvažte zavedení programu, díky němuž si zaměstnanci budou moci postěžovat nezaujaté osobě na cokoli, včetně nejvyššího vedení.

- Spřátelte se s kolegy. Přátelé vám totiž nebudou na všechno kývat a upozorní vás, když uděláte chybný krok. Dočkáte se tak upřímné zpětné vazby.

- Pracujte po boku zaměstnanců v první linii. Udělejte si pravidelně čas na zákazníky a zaměstnance, kteří s nimi denně jednají. Naučíte se od nich nové věci a i oni se mohou  mnohému naučit, když vás budou sledovat.

- Nebraňte se zpětné vazbě. Vytvořte si síť zaměstnanců, na které můžete spoléhat v oblasti upřímné zpětné vazby a rad. Nebuďte defenzivní. Naopak poslouchejte, co vám chtějí říci.

- Udržujte si správný image. Podstatou dobrého vztahu je vědomí, že si lidé užívají přítomnost druhých. Položte si otázku, zda si druzí užívají vaši přítomnost.

- Buďte ve středu dění. Ve stresujících obdobích navštěvujte svá pracoviště. Podpoříte tím morálku zaměstnanců a také se přiučíte novým věcem.

- Jděte příkladem. Uvědomte si, že zaměstnanci sledují vaše chování. Jste pro ně modelem, jak se chovat. Měli byste proto být pozitivní a inspirující.

- Buďte konzistentní. Skutečný vůdce je ke všem upřímný a na všechny uplatňuje stejné standardy.

-kk-
Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Know-How