Průzkum je vážná věc. Je základem většiny marketingových programů. Překvapivě ale nejvíce efektivní průzkumy nejsou ty rigidní. Spíše získáte více uvolněnějším přístupem, který na první pohled nepůsobí tak vědecky a dokáže odhalit pravdu lépe než pečlivě promyšlený a vyčerpávající program.
Pět pravidel jak na to:
- Před tím, než začnete někoho zpovídat, si napište krátký seznam toho, co se chcete ptát. Při samotném pohovoru však otázky odložte a snažte se konverzaci nenuceně zavést směrem, který vás zajímá. Pokud se vám podaří nepůsobit příliš formálně a nezahrnout své objekty „technickými“ dotazy, je větší šance, že se uvolní a podají upřímné odpovědi a zajímavé informace. Zkuste se příliš nezaměřovat na položení další otázky a tak nezapomenout na neplánované otázky, které mají vyprovokovat zajímavé reakce. Ke konci diskuze můžete seznam vyndat a zkontrolovat si, zda jste něco neopomenuli.
- Začínejte od „spodní linie“ organizace. Tím si odbudete řadu elementárních dotazů, kterými již nebudete obtěžovat vedoucí pracovníky nebo zaneprázdněné klienty. Samozřejmě i obchodníci nemají času nazbyt, je ale větší pravděpodobnost, že budou polichoceni tím, že se někdo zajímá o jejich práci a názor a tak ochotnější věnovat vám pár minut.
- Nedělejte si starosti s tím, že některými „základními otázkami“ můžete působit, že jste neinformovaní. Proces průzkumu není nikdy a v žádné fázi o tom, co víte, nebo si myslíte vy. Je to o tom, jaký je náhled těch ostatních. Někdy je zásadní ptát se na ty zcela základní věci na které „přece každý zná odpověď“.
- Snažte se udělat občas pauzu. Poté, co váš „objekt“ podá informaci, která je podezřelá, neříkejte nic. Zkuste nechat proběhnout několik nepříjemných vteřin ticha. Většina lidí nesnáší tyto konverzační mezery a spěchají je zaplnit. A tyto snahy často přináší pravdivou, byť opatrnou odpověď. Je to starý trik reportérů, který by se ale neměl příliš zneužívat.
- Nebojte se na konci rozhovoru zeptat, zda jste nějakou otázku či téma neopomenuli. Pokud to neuděláte, můžete přijít o mnoho užitečných informací. Znovu - účel kvalitativního průzkumu není dokázat vašemu objektu, kolik o dané věci víte vy.