Pojmenování firmy je podobné jako položení základního kamene při stavbě budovy. Jakmile je umístěn, základy a celková struktura jsou uspořádány podle něj. Vybrat jméno pro nový podnik je stejně důležité. Autor má osmnáctileté zkušenosti s vytvářením jména a značky různých firem a sestavil seznam osmi nejčastějších chyb, kterých se zakládající podnikatelé často dopouštějí:
- chyba – zapojit do rozhodování komisi – žijeme v demokratické společnosti a zdá se jako správná věc, zapojit do důležitého rozhodování všechny (přátele, rodinu, zaměstnance, klienty). To ovšem přináší řadu problémů, nemůžete se zavděčit všem a výsledkem bývá bezpečné, nudné jméno. Přizvěte proto pouze několik klíčových lidí, kterým leží na srdci budoucnost firmy. Vyberte lidi, kteří umí zapojit i pravou mozkovou hemisféru.
- chyba – použít metodu „vlakové havárie“ – mnoho podnikatelů se snaží spojit přídavné jméno s podstatným, čímž vznikají hrozné zkratkové názvy jako TechServis, ČechoTransport apod.
- chyba – použít slova tak obyčejná, která nikdy nevystoupí z řady – první firma své kategorie si to může dovolit, např. General Motors, ale jakmile máte konkurenci, potřebujete se odlišit. Představte si, kdyby se Yahoo! pojmenovalo GeneralInternetDirectory.com.
- chyba – použít atlas nebo mapu – řada firem využije název města, regionu nebo státu jakou součást svého jména. Ačkoli jim to může ze začátku pomoci, postupně se to stává překážkou podnikového růstu.
- chyba – jméno jako klišé – metafory jsou dobré, pokud nejsou otřepané jako Apex (špička), Peak (vrchol) a podobně. Dobrá je kombinace pozitivních slov a metafor, např. Iron Mountain.
- chyba – jméno tak nesrozumitelné, že zákazníci nikdy neví, co znamená – jméno by mělo mít zvláštní význam, ale pokud je odkaz nevysvětlitelný, nebo se jméno těžko vyslovuje, pak vás zákazníci raději přeskočí.
- chyba – použít metodu „písmenkové polévky“ – firmy ve snaze získat doménové jméno dojdou ke složitě konstruovaným nebo záměrně nesprávně psaným názvům. Ty pak zní spíše jako recept na léky.
- chyba – vybrat špatné jméno a pak odmítat ho změnit – mnoho podnikatelů ví, že jejich firma má problém s názvem, ale doufají že se to samo nějak vyřeší. Nevyřeší.
-ba-