Jak dosáhnout stejného platu jako mají muži

Ačkoli ženy udělaly v posledních třech desetiletích na pracovišti velký pokrok, mnoho věcí zůstává pevně na místě, především co se týče kompenzace. Někteří odborníci tvrdí, že platová nerovnováha mezi pohlavími má mnoho společného zejména s neschopností žen vyjednávat. Zatímco počet žen na manažerských a vedoucích pozicích přesáhl v USA 47 %, jejich platy daleko zaostávají. Vysokoškolsky vzdělané ženy stále vydělávají jen 72 % platu svých mužských protipólů. Množství potenciálních příčin vysvětluje tuto nerovnost – některé ženy pracují na částečný úvazek, vykonávají celkově méně placené práce, berou si více volna, aby založily rodiny, atd. Podle kouče Lee E. Millera je tento problém daleko jednodušší a snáze napravitelný – je jím nedostatek vyjednávacích dovedností.

Většina žen moc nevyjednává, když dostane pracovní nabídku. Dívají se na nabídku jako na cíl, nikoli jako na začátek vztahu. Ne že by ženám chyběla ctižádost, mnoho žen si ale cení vztahů, které si v organizaci vybudovaly, více než svých ambic a to je drží zpátky. Jak se tedy mohou ženy naučit lépe vyjednávat? Zde je několik Millerových závěrů:

- ukažte nadšení, nečekejte pasivně, že někdo přijde s fantastickou nabídkou,

- musíte vědět, co chcete - snažíte se získat lepší práci nebo lepší plat, ne řešení všech vašich problémů, nechte emoce doma, zůstaňte objektivní,

- neodkrývejte karty – neříkejte, kolik vyděláváte nyní, je to cenný vyjednávací nástroj; říkejte, že to nejsou peníze, ale samotná práce, co vás přitahuje k podniku; zeptejte se na rozpočet pro danou pozici a řekněte si o plat, který představuje vaši současnou celkovou kompenzaci, včetně bonusů a benefitů,

- ukažte, proč jste ta nejlepší volba,

- počkejte s vyjednáváním o platu na konec, dokud vás nebudou opravdu chtít,

- buďte stále ve střehu,

- budujte kontakty, networking,

- nebojte se požádat o víc ve své současné práci, prokažte, že si to zasloužíte.

-ba-

Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek