Vykonávat funkci manažera může být zpočátku obtížné. Řada manažerů přitom nemá k dispozici ani úvodní školení. Článek uvádí deset nejběžnějších začátečnických chyb, kterých je třeba se vyvarovat.
- Nemyslete si, že víte všechno. Pokud jste byli právě povýšeni na vedoucího, může se vám zdát, že znáte výborně svůj obor. To může být pravda, nemáte však praxi s vedením lidí. Učte se naslouchat lidem okolo, ptát se na jejich názory. Uchovejte si otevřenou mysl.
- Nesnažte se ukázat všem, kdo je vedoucí. Všichni vaši lidé vědí, kdo je jejich manažer. Nemusíte ze své nové funkce dělat show. Snažte se působit pozitivně.
- Nesnažte se všechno měnit. Nevynalézejte znovu kolo. To, že někdo pracuje způsobem, který vám nevyhovuje, ještě neznamená, že pracuje špatně. Naučte se rozeznávat jiné od špatného.
- Nebojte se udělat cokoli. Možná jste si o povýšení neříkali nebo si nevěříte. Nenechejte si tím ale zabránit v práci. Nepovýšili by vás, kdyby nevěřili, že svou práci zvládnete.
- Nezapomínejte si udělat čas na seznámení se svými lidmi. Možná jste s nimi už dříve pracovali, ale ani to neznamená, že je znáte. Učte se, co je motivuje, z čeho mají radost a z čeho naopak strach. Poznejte je jako jednotlivce. Věnujte jim svůj čas a pozornost.
- Neopomíjejte své nadřízené. I ve funkci manažera je vaším úkolem pomáhat nadřízeným. Rozvrhujte si čas tak, abyste se mohli sejít se svým šéfem, předat zásadní informace, vyslechnout další instrukce apod.
- Nemyslete si, že vás nemusejí zajímat okolní problémy nebo problémoví zaměstnanci. Problémům se nevyhnete nikdy. Když se něco stane, vaším úkolem je najít nejvhodnější řešení a vyřešit to. Neznamená to, že nemůžete požádat o pomoc ostatní, ale jste za to odpovědní.
- Nemyslete si, že nemůžete být lidští. To, že jste šéf ještě neznamená, že se nemůžete smát, ukazovat emoce nebo udělat občasnou chybu.
- Nezapomínejte chránit své lidi. Vaše práce je stát za vašimi lidmi a zajistit, aby se s nimi zacházelo férově. Vaši loajalitu vám vrátí.
- Nezbavujte se odpovědnosti. Jako manažer jste odpovědný za všechno, co se stane ve vaší pracovní skupině, ať už jste o tom věděli, nebo ne. Vše, co vaši lidé udělají nebo neudělají se promítá na vás. Je třeba stavět na otevřené komunikaci, abyste se vyvarovali překvapení a získali autoritu.
-kk-