5 pravidel zachování obchodního tajemství

Jaké obchodní tajemství je nejcennější na světě? Většina odborníků by souhlasila s tím, že je to recept na Coca-Colu. Neuvěřitelně cenná receptura na Coca-Colu není chráněna patentem, obchodní značkou (ačkoli názvy Coca-Cola a Coke jsou registrované) nebo copyrightem. Recept na Coca-Colu je a vždy byl jen obyčejným výrobním tajemstvím. Obchodní (či výrobní) tajemství je v podstatě jakákoli informace, která je jedinečná a cenná pro váš podnik a lidé vně podniku ji neznají. Obchodní tajemství může být chráněno zákonem. Aby bylo klasifikováno a zákonem chráněno jako obchodní tajemství, musí se podnik vzhledem k dané unikátní informaci řídit pěti pravidly:

  1. Obchodní tajemství musí být skutečně tajné – jinými slovy, informace využívaná vaším podnikem nesmí být obecně známa veřejnosti a neměla by být běžným způsobem dosažitelná vašim konkurentům, ledaže by ji získali nepřípustně a nelegálně.
  2. Využívejte výstražný štítek – jednoduše můžete použít razítko „Důvěrné“ nebo „Tajné“ na každé stránce jakéhokoli obchodního tajemství nebo nápis umístit v záhlaví všech tajných dokumentů.
  3. Omezte fyzický nebo elektronický přístup k vašemu obchodnímu tajemství – zamčená skříň nebo místnost s omezeným přístupem je dostačující. V počítači můžete vytvořit bezpečnostní heslo.
  4. Vyžadujte podpis smlouvy o zachování důvěrnosti – měli by ji podepsat všichni zaměstnanci, poradci, nezávislí dodavatelé a potenciální partneři, kteří mohou obdržet nebo mít přístup k tajným informacím.
  5. Dodržujte všechna výše uvedená pravidla – pravidla bezpečnosti bez jejich skutečného každodenního prosazování nejsou k ničemu.

-ba-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com