Ať už pracujeme kdekoli, každý den se setkáváme s lidmi. Jednání s nimi může být dvojí – buď příjemná, nebo nepříjemná zkušenost. Rozhodnutí je jen na nás. Článek shrnuje pět tipů, jak řídit konflikty.
- Naslouchejte druhé straně. Nepřerušujte ji, i když máte nutkání pronést svůj komentář. Nemusel by být správný. Řada sporů vzniká na základě špatné komunikace nebo nepochopení, většinou když jedna strana neposlouchá. Umět naslouchat je proto velmi důležité.
- Dopřejte jim výhodu nejistoty. Většina lidí se nechce vyvolat konfrontaci, může být ve stresu nebo podrážděná a neadekvátně proto reagovat na něco, co jste řekli. Snažte se vcítit do jejich kůže. I když je roznítilo něco z vašeho pohledu nepodstatného, možná se v jejich životě děje něco vážnějšího, o čem nevíte.
- Uznejte jejich pocity. Pocity nelze rozdělit na dobré a špatné, každý jednoduše nějaké má. Musíte umět dobře naslouchat, abyste odhalili pocity lidí a mnohdy se dozvíte mnohem víc, když projevte snahu druhého pochopit.
- Sdělte své potřeby nebo stanovisko. Buďte silní, ale ne panovační a vždy myslete na budoucnost. Chcete přeci zlepšit vaši komunikaci nejen pro teď, ale i v budoucím jednání, a proto je důležité, abyste znali své názory.
- Napadejte problémy, nikoli lidi. Problémy se mají řešit, nikoli vyhrávat. Často ale končíme tím, že napadáme druhou osobu nebo se snažíme vyhrát hádku, i když není třeba nic jiného, než začít řešit daný problém
-kk-