20 nejčastějších závažných onemocnění
(infarkt, rakovina, mozková příhoda...)
1 000 000
(= doživotní renta 10 000 měsíčně)
* základní parametry: jedinec ve věku 30 let, pojistná doba 30 let
Jak vidíme, dané pojištění pokrývá pojistnou událost smrti pojištěného – zde vidíme první rozdíl oproti zdravotní dani, kde stát po smrti nevyplácí pozůstalým žádné plnění. Dalším rozdílem je skutečnost, že podmínky daného pojištění jsou předem jasně definované, a to výší pojistných částek a krytými pojistnými událostmi. Smlouva s pojišťovnou je totiž oboustranným právním závazkem, narozdíl od zákonů, z nichž vyplývají právně vymahatelné povinnosti pouze jedné straně. Zatímco rozsah úhrad zdravotních úkonů ze zdravotní daně se mění s každým ministrem a laický pacient nemá šanci zorientovat se ve změti zákonů a předpisů, pojistnou smlouvu si může uzavřít na desetiletí dopředu a podmínky jsou jasně definované na několika málo stranách.
Bez zajímavosti rovněž není skutečnost, že tato modelová pojistka je o třetinu levnější než zdravotní daň vázaná na průměrnou českou mzdu. Pro lépe vydělávající jde pak výhodnost do násobků, jelikož výše platby za zdravotní pojištění se na rozdíl od daně neodvíjí od schopnosti platit.
Hlavním zájmovým bodem by ovšem měla být schopnost zdravotního pojištění pokrýt léčebné výlohy spojené s běžnými závažnými onemocněními. Jinými slovy, je 1 000 000 Kč postačující? Vzhledem ke skutečnosti, že VZP nedávno zveřejnila žebříček nejdražších onemocnění a s nimi spojených finančních výloh, se můžeme o dostatečnosti pojištění snadno přesvědčit. Seřadíme-li nejdražší onemocnění z uvedeného odkazu podle četnosti, dostaneme následujících dvacet nejpravděpodobnějších diagnóz:
Název diagnostické skupiny | Léčených pacientů | Náklady celkem za rok 2012 (Kč) | Náklady na 1 pacienta (Kč) |
Roztroušená skleroza | 4 454 | 979 375 742 | 219 887 |
Hematoonkologie | 3 030 | 1 049 015 663 | 346 210 |
Oftalmologie | 1 727 | 101 289 504 | 58 651 |
Nádory kolorecta | 1 398 | 531 544 891 | 380 218 |
Crohnova choroba | 1 269 | 383 912 857 | 302 532 |
Revmatoidni artritis | 1 227 | 305 188 192 | 248 727 |
Nádory prsu | 850 | 357 692 225 | 420 814 |
Nádory ledvin | 721 | 346 391 778 | 480 432 |
Nádory plic | 648 | 158 593 501 | 244 743 |
Bechtěrevova choroba | 633 | 174 988 117 | 276 443 |
Psoriáza těžká | 566 | 163 035 614 | 288 049 |
Plicní arteriární hypertenze | 299 | 226 823 629 | 758 607 |
Osteoporosa | 280 | 22 729 226 | 81 176 |
Colitis ulcerosa | 251 | 74 214 150 | 295 674 |
Psoriatická artritis | 214 | 55 510 284 | 259 394 |
Dermatoonkologie | 154 | 8 084 155 | 52 495 |
GIST | 149 | 81 505 343 | 547 016 |
Nukleární medicína | 147 | 5 159 930 | 35 102 |
KOC-NHL | 145 | 29 820 488 | 205 659 |
Asthma | 115 | 31 447 009 | 273 452 |
Modelové pojištění by tedy bylo pro pokrytí těchto nejčastějších diagnóz z žebříčku těch nejdražších dostačující. Ano, méně pravděpodobná onemocnění mohou být nákladnější, k čemuž by případnému zájemci sloužila různá připojištění či pojištění šitá na míru (například dle zjištěných genetických predispozic).
Možnou výtkou uvedeného srovnání může být, že současná péče založená na zdravotní dani poskytuje občanům možnost preventivních prohlídek a s nimi spojených úkonů (ačkoli úhrada bývá často pouze částečná a určité typy prevence nejsou hrazeny vůbec). Modelové pojištění naproti tomu řeší pouze pojistné události, tj. onemocnění, úrazy a smrt. Odpovědí na tuto výtku může být skutečnost, že stávající komerční pojištění sice neřeší prevenci explicitně, ale implicitně svou roli hraje, jelikož výše pojistného se odvíjí od jedincovy predispozice k těžkým onemocněním – kuřáci či alkoholici tak jsou motivováni svou vášeň omezit, chtějí-li platit nižší pojistné. Mimo tento fakt je třeba brát v úvahu výše uvedený handicap stávajícího pojištění, totiž nekalou konkurenci zdravotní daně, jejíž existence parametry zdravotního pojištění deformuje. Pro inspiraci ohledně možné podoby zdravotního pojištění v čistě tržním prostředí se můžeme podívat na pojištění domácnosti, kde se s prevencí běžně pracuje – čím vyšší pojistnou částku si přeje pojistník nastavit, tím vyšší úroveň zabezpečení nemovitosti proti násilnému vniknutí pojišťovna vyžaduje. Obdobný mechanismus by pak mohl fungovat i v případě zdravotního pojištění, kdy vyšší pojistná částka na jedincovo zdraví by zakládala povinnost podstupování pravidelných a odstupňovaně detailních zdravotních analýz.
Zdravotní pojištění nabízí předem definovanou jistotu ohledně výše platby, pojistného plnění a pokrytých pojistných událostí. Zdravotní daň nenabízí nic z uvedeného. Jediným pomyslným přínosem zdravotní daně může být v očích zastánců skutečnost, že vybrané prostředky pokrývají náklady na léčbu těch, kdo daň neodvádějí. Při takových úvahách je však dobré si uvědomit, že mechanismy zabezpečující solidaritu ve společnosti byly daněmi masivně potlačeny, nikoli povzbuzeny – jak ostatně mapuje ve svých četných příspěvcích kolega Hynek Řihák.