Když se společenští aktivisté stanou podnikateli

Skupina obyvatel Sicílie založila hnutí proti mafii. Tito aktivisté se následně stali podnikateli. Co se z jejich příběhu můžeme dozvědět o tom, jak vybalancovat požadavky trhu se společenskými cíli? 

Ilustrační snímek

Ukázalo se, že nezbytné je opakovaně hledat, vylepšovat a testovat rámce a hodnoty, na nichž se zakládají činnosti hnutí. Bez toho se všechny zúčastněné strany uspokojit nepodaří.

Poprvé se aktivisté pustili do protestu proti tomu, aby podnikatelé platili tzv. „pizzo“ (peníze za ochranu – výpalné) v roce 2004. Postupně si získali podporu místních lidí i podniků. Zavedli pro podniky certifikaci, která potvrzovala, že výpalné mafii neplatí. Hnutí se postupně zapojilo také do mezinárodního turistického ruchu, čímž dále zvýšilo vliv této certifikace.

Může sociální hnutí podpořit podnikání?

Hnutí a podniky o sobě vyprávějí specifické příběhy, které je nějak rámují a přitahují a aktivizují jejich příznivce, vysvětluje článek na webu obchodní školy INSEAD. Zde byly klíčové hodnoty tyto:

  • Komunita: Hnutí mohlo proti mafii uspět pouze tehdy, pokud lidé drželi spolu.
  • Bezpečnost: Aktivisté se soustředili na zajištění bezpečnosti certifikovaných obchodů – doslova stáli před prodejnami, aby znemožnili jakoukoli odvetu.
  • Důstojnost: Důstojnost a hrdost je důležitým prvkem sicilské kultury, proto její zdůraznění pomohlo myšlenku hnutí prosadit.
  • Veřejné odsouzení: Cílem bylo také veřejné odmítnutí mafie a s ní spojeného strachu.

Změny a úspěch vyžadovaly dialog

Dobré bylo, že turisté, kterým na lokální komunitě záleželo, se cítili být její součástí. Celé hnutí bylo autentické. Hodnota hnutí spočívající v zajišťování bezpečnosti osobní účastí však neodpovídala představě o příjemné dovolené. Proto byla nakonec změněna na obecnější hodnotu udržitelnosti, která byla blízká jak aktivistům, tak turistům.

Ze stejných důvodů byl koncept důstojnosti přerámován v koncept krásy. Hodnota odsouzení mafie však upravena být nemohla, byla naprosto zásadní. Do turistických akcí proto nebyla vkládána přímo, ale turisté, kteří měli zájem, se mohli s aktivisty i dotčenými podnikateli bavit a dozvědět se více.

-jk-

Zdroj: INSEAD Knowledge - znalostní portál mezinárodní MBA školy INSEAD
Zobrazit přehled článků ze zdroje INSEAD Knowledge