Sněžné bouře a hrabla na sníh
Když se zeptáte lidí z byznysu, zda je přijatelné zvýšit ceny účtované za hrabla na sníh poté, co udeřila sněžná bouře, většina z nich vám řekne, že to v pořádku je. Budou mluvit o zákoně nabídky a poptávky, budou vám tvrdit, že je k tomu nutí konkurenční prostředí nebo že zákazníci měli sněžnou bouři předvídat. Je tomu tak proto, že se identifikují s majitelem takového obchodu. Jejich primárním cílem je tedy dosáhnout vyššího zisku.
Nicméně většina lidí si nemyslí, že zvýšení ceny za takových podmínek by bylo přijatelné. Pokud tedy ceny skutečně zvýšíte, můžete své zákazníky naštvat. Budou mít pocit, že se snažíte využít jejich obtíží k vlastnímu prospěchu.
Přemýšlejte o tom, jak přemýšlíte
Obchodníci jsou často naučeni přemýšlet tak, aby využili každé příležitosti pro maximalizaci vlastního zisku. To však někdy může vést k rozhodnutí, které se neslučuje s etickými představami zákazníků nebo s vůlí vlády, upozorňuje článek na webu obchodní školy INSEAD.
Snažte se vždy myslet na to, jak sami přemýšlíte. Zvolit si, jakým stylem chceme uvažovat, může být celkem obtížné. Často věříme tomu, že existuje pouze jeden způsob, jak o dané věci nebo situace přemýšlet. V příkladě hrabadel na sníh by tak ve skutečnosti mohlo být mnohem prozíravějším obchodním rozhodnutím naopak cenu po velké vánici snížit. Obchodníkovi by to pomohlo získat důvěru zákazníků a dobré vztahy s nimi by nakonec docela dobře mohly vést k vyšším ziskům.
-jk-