Jak vylepšit čtivost textů

Ať už je vaše marketingové médium email, internetová stránka nebo tištěná reklama, problém je stejný – stále méně času a ochoty zákazníků číst. Naštěstí existuje řada technik, jak čtivost vylepšit.

- Začněte příběhem. Autor doporučuje začít co nejvtipněji. Může se jednat o příběh z vašich zdrojů, firemní historie nebo i imaginární příběh. Údajně je možné podat s humorem téměř cokoliv. Lidé mají v oblibě zvlášť milostné příběhy. Příběh nemusí shrnovat váš subjekt, jeho hlavním úkolem je čtenáře zaujmout. Pokud nevíte, jak zabudovat humor do vašich textů, zkuste se inspirovat a zjistíte, že knihy s příběhy ze života jsou také jedny z nejoblíbenějších.

- Užívejte krátká slova a věty. Vždy volte kratší slova, pokud je možnost výběru. Krátké věty vás donutí uspořádat si myšlenky. Také se tím vyhnete případným gramatickým problémům dlouhých vět. Jak krátké je krátké? Průzkum ukazuje, že průměrná ideální věta by měla mít asi 14 slov. Dlouhé věty by měly být solí a pepřem vašeho textu.

- Odstraňte klišé. Většina marketingového textu je přímo napěchovaná frázemi, které kdysi měly údernost a smysl. Dnes ale mohou některé z nich působit kontraproduktivně až odpudivě.

- Veďte čtenáře. S psaním je to podobné, jako když někomu ukazujete cestu. Jako „domácí“ znáte oblast. Ubohý poutník, nebo v našem případě čtenář, ale přijde se všemi informace do styku poprvé a mohou ho zmást. Proto používejte slova, fráze a stylistku, která pomůže čtenáře nasměrovat. Například kontrast, srovnání, příklady, definici času, sekvenci, příčinu a důsledek nebo shrnutí.

- Užívejte konkrétní příklady. Čtenáře tak méně zatížíte, protože tradiční koncept pro něj může být někdy příliš abstraktní.

- Hlídejte si slovesa. Jsou to „tahouni“ vět.

-av-
Zdroj: Marketing Profs - americký server z oblasti reklamy a marketingu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Marketing Profs