Yves Doz, emeritní profesor se specializací na strategický management na obchodní škole INSEAD, ve své knize Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones (Vyzvánění: Prozkoumání úspěchu a pádu firmy Nokia v mobilních telefonech) tvrdí, že zkáza společnosti Nokia měla kořeny už v období před tím, než přišli konkurenti Apple, Google a Samsung.
Společnost se zpočátku pouštěla do experimentů a zkoušela nové myšlenky, později však už nebyla schopna inovovat a doplatila na špatně provedenou reorganizaci.
Slibná éra
Společnost byla vizionářská a odvážná a dovedně využila svých na tehdejší dobu inovativních technologií. S digitalizací a deregulací telekomunikačních sítí v celé Evropě byla situace pro Nokiu velmi příznivá. V případě potřeby se společnosti dařilo zavádět nové systémy i procesy a fungovala tak i nadále velmi efektivně.
V roce 1996 představila Nokia historicky první smartphone na světě a následně nabídla zákazníkům i další inovativní produkty. Do roku 2000 se prodeje i počet zaměstnanců výrazně zvýšily. Tento rychlý růst však vedl k tomu, že manažeři hlavních firemních vývojových center byli vystaveni značnému tlaku.
Dlouhodobé vize byly celkem úspěšné
Lídři společnosti Nokia chtěli doplnit úspěšný byznys s mobilními telefony a sítěmi další divizí. Po nějaké době tak vrcholový tým zahájil iniciativu, která zahrnovala všechny stávající inovativní záměry ve firmě a jejím hlavním cílem byl vývoj nových technologií.
Mnoho významných projektů bylo díky této iniciativě posléze skutečně úspěšně použito. Podařilo se identifikovat i značný potenciál internetu věcí, na skutečné využití však tehdy bylo ještě příliš brzy.
I lídru trhu nicméně může dojít dech. Jak to bylo v tomto případě, se dozvíte v druhé části článku.
-jk-
Kniha: Doz, Y.: Ringtone: Exploring the Rise and Fall of Nokia in Mobile Phones (OUP Oxford 2017, 208 stran)