Také vás zaráží ten obrovský objem reklamy, který vidíte každý den ve svém okolí? Více zarážející je však stoupající trend neefektivní reklamy – reklamy, která se ztrácí v každodenní záplavě šumu a pohybu. Nabízí se tedy otázka, proč firmy stále tak mohutně investují do reklamy. Je to proto, že reklama prostě musí být? Nebo proto, že to dělá konkurence? Jde o formu očekávání nebo dělání dojmu na nejvyšší vedení? Nakonec, existuje určitý reklamní rozpočet, který je třeba vyčerpat… Jediná věc, která legitimizuje reklamu je ale propagace jasného účelu a cílů, jejichž smyslem je zvyšování firemních příjmů.
Jedna z nejčastějších chyb marketingových oddělení je slepé delegování odpovědnosti na reklamní agentury. Nejprve je třeba se ptát, jak může daná agentura prokázat skutečný zájem o nabízení vašich produktů zákazníkům. Měli byste počítat se dvěma pravdami:
- Reklamní agentury nejsou zvyklé vzdávat se obchodu, když se jim naskytne. Neměli byste proto očekávat, že budou někdy pochybovat o tom, že vám mohou zajistit návratnost investic.
- Jen málo agentur se někdy živilo prodejem jiných produktů nebo služeb než reklamních.
V posledních letech se reklamy využívá stále více jako nástroje pro budování značek. Reklamy určené k podpoře značky však ve skutečnosti neznamenají v přímém prodeji produktů nebo služeb téměř žádnou změnu. Smyslem reklamy je zvyšovat prodejnost a budování značky by mělo být až sekundárně vedlejším produktem efektivních reklamních kampaní. Efektivní reklama by měla zahrnovat následující prvky:
- Určete účel reklamy a nabídku.
- Vytvořte měřící mechanismy.
- Odpovězte si na otázku, jaké hodnoty nabízí vaše produkty spotřebitelům.
- Přesně zacilte své publikum i vhodná média.
-kk-