Řeč těla má na poradu velký vliv
Dejte si pozor a vědomě používejte vhodnou neverbální komunikaci. Také s ostatními udržujte oční kontakt. Posiluje to důvěru. Chcete-li navázat s ostatními účastníky vztah založený na důvěře, je dobré přizpůsobit vlastní řeč těla tomu, jak ji využívají oni. Po promluvě vždy zopakujte klíčové informace.
Neskákejte druhým do řeči
Když dvě nebo dokonce ještě více osob mluví najednou, nikdo z nich není pořádně slyšet. Stát se to však může – zejména když na poradě narůstají emoce. Jenže snažit se ostatní překřičet, to je nesmírně neproduktivní.
Pokud vás tedy někdo přeruší, nebojujte s ním. Prostě ho nechte doříct, co chce a zároveň na jeho poznámky zareagujte. Nicméně stále potřebujete říci i své sdělení. Pokud vás tedy znovu někdo chce přerušit, důrazně trvejte na tom, aby vás nejdřív nechali domluvit, upozorňuje nás web business2community.com.
Někdy je dobré na chvíli změnit téma
Zvláště dlouhé porady se mohou poměrně rychle stát nezáživnými a nudnými. Pokud máte pocit, že se to děje, můžete zkusit na chvíli od aktuálního tématu úplně utéct. Když otevřete diskusi na jiné téma, účastníky porady probudíte. Samozřejmě byste se po chvíli měli k původnímu tématu zase vrátit. Takové osvěžující přestávky mohou být prospěšné – a když se pak vrátíte k původnímu tématu, nebude to ostatními vnímáno jako něco rušivého.
Vždy shrňte a zopakujte to zásadní, co jste řekli
Měli byste to dělat, ať už komunikujete jakkoli. My lidé totiž máme tendenci myslet si, že to, co říkáme, je našimi posluchači přijato a srozuměno. Ve skutečnosti jsou však lidé dost mizernými posluchači. Určitě je nemůžete přinutit, aby se stali lepšími posluchači, můžete jim však pomoci právě tím, že klíčové body svého slovního projevu shrnete. Poté, co dokončíte myšlenku, tedy vždy zopakujte klíčové informace.
-jk-